Hjælp til carport. dimensionering af rem og stolper.

Hej. Jeg står og skal ha lavet en carport snart. Og derfor skal jeg have fundet ud af hvor store stolper og remme der skal bruges. udhænget bliver ca 1,15 m, og ellers er der ca 3,6 m fra rem til rem. Stolperne kommer til at stå på stolpefødder. taget er 25 grader og bliver med tegl, banevare osv. Der kommer en mere stolpe imellem hver stolpe ( er ikke på tegningen ) så der bliver er ca 1,8 m mellem hver stolpe,  dog undtagen der hvor man skal køre bilen ind, dvs det bliver et spænd på 3,5 m. Og til sidst hvordan vil det være bedst at samle remme over stolperne? med 45 grader snit i hjørner, eller lige blad samling ?




6



Håber i kan hjælpe, venlig hilsen Lasse
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er 4x4 tømmer for klejn?

Nej, det er det nok ikke!

Sådan en 4x4" stolpe i den længde kan bære ca. 1 ton. Og taget på din carport på ca. 35m2 vejer ca. 50 kg/m2. Sne ca. 100kg/m2.  Ialt ca. 5,5 tons fordelt på 10 stolper svarer altså til godt 500 kg/stolpe.

Men men:

Der skal jo meget mere til. Vindafstivning, remme, spær, fundamenter, sømbeslag osv. Hvorfor har du en rem i gavlene?

Prøv at gooogle på carport gør-det-selv. Der er masser af forslag til hvordan en carport skal bygges.

Eller der kommer måske nogle her! 

Okay jeg er helt med på vindsfstivning, og sætter også vinkelbeskag der hvor det synes rigtigt. Du har ret med remmen i gavlene, den kan jo godt sløjfes og fundament bliver jo de stoldefødder med beton på som kommer ned i jorden med cement

Godt så!

Hvorfor sætter du så mange stolper? Du kan jo dårligt lukke en bildør op uden at den knalder op i en stolpe et sted!

Men lav det nu ordentligt. Så det dur. Og er til at holde ud at se på! 

Annonce
Det stykke på 3.5 meter er jo hvor bilen skal køre ind, så der kommer heller ingen stolper i nærheden
Ja-ja.

Når nu svigermor eller børnene  alligevel  smasker en dør op i en stolpe - så vil du sande sandheden - i mine ord!
Så er der ballade
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis