Etablering af kælder under nybyg. Hvad kan man selv?

Hej

Jeg skal til at bygge hus på ca. 140m2 i grundplan og tænker på at få kælder under.

Jeg har set denne tråd, men vil gerne lidt mere i dybden med hvad der skal gøres, hvad man kan selv, hvad det bør koste - og evt. hvem man kan få til det (nordsjælland):
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/157244 

Baggrund for at starte denne tråd er, at jeg har været ved to husfirmaer for at høre på priser for nyt hus, gerne med fuld kælder. Det har medført rimelig ens svar fra leverandørerne af huse.
1) jeg kan få en ganske præcis pris på et hus helt ned til 10.000,- Skal der ændres på huset, så er der nogenlunde faste priser for, hvad det vil betyde for den endelige pris
2) ønske til kælder har givet et "det bliver dyrt" uden at der kunne komme en egentlig pris ud af det. Sådan 7-12.000,- pr. m2... cirka.

Konklusion: Husfirmaer er skrappe til at fastsætte priser på opførelse af hus, men har ikke meget erfaring i at bygge kældre (eller ønske bare ikke at levere en kælder).

så jeg vil gerne kigge lidt på, hvad der egentligt skal laves, hvad det bør koste og hvordan man sikre sig, at et husfirma, kan "sætte" sit hus på kælderdækket bagefter, hvis man selv eller anden laver kælderen for en.

Spørgmsål:
Hvis nu hullet er klart efter de specifikationer, som husfirmaet har sat (ca. 1,4gange dybde samt et par meter ekstra rundt om), hvad bør prisen så være "bare" for at lave fundamentet i kælder i stedet for i grundplan, samt sætte kældervægge og betondæk? Resten kan man vel klare selv



Dette skal vel laves alligevel
1) kælderfundament... er det ikke bare som et helt almindeligt fundament i et en-planshus med dræn og det hele? Eller afviger det fra det alm. fundament, som en leverandør af et enplanshus normalt ville lave alligevel?

Ekstra arbejde
1) Der skal graves et hul og noget jord skal køres bort. 1,4 gange dybde plus et par meter ekstra rundt om hullet. Den kan min egen entreprenør godt klare. Ca. pris 80.000,-
2) Kældervægge i betonplader (el. blokke) med udvendig isolering mm. Alt efter bogen. Pris?
3) Et etagedæk af betonplader? Pris?
4) dræn omkring huset inden opfyldning. Pris?
5) opfyldning omkring isolerede vægge. Pris?
6) Der kommer selvfølgelig merpris ved pumpebrønd i kælder (nødvendigt i dette tilfælde)
7) Er der andet der gør, at det skal koste ekstra at placere et nyt hus på en kælder i stedet på jord?


Hilsen Anders
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke svar på dit spørgsmål.
Men har du overvejet, at bruge de penge en kælder vil koste, til at bygge et større hus, i et plan.


mvh jens
det er fuldstændigt det, som husbyggerne anbefaler :-)

Men jeg elsker min 100m2 kælder, som jeg har i dag. Det er mit frirum. I min optik meget bedre end et værskted bygget på garagen. Min kælder bruges til opbevaring af alle de ting, som måske burde være blevet smidt ud, men som jeg alligevel gerne vil gemme. Opbevaring er typisk undervurderet i nye huse, så pladsen er kærkomment. Også til værksted, vaskekælder, kummefryser og sådan set også til bio/videospillerum for ungerne, hvis de skulle få tiltræde til det allerhelligste (kælderen). Kodeord for kælder = plads. Og jeg elsker plads.

Jeg mangler bare en finde ud af hvor meget denne ekstra plads skal/bør koste. Alting kan blive for dyrt. Det er OK at pengene aldrig kommer ind igen, men det skal heller ikke give et tab på ½million eller mere.
Overvej meget, meget grundigt om det overhovedet er realistisk muligt at lave en tør kælder på grunden.
Jeg er ret overbevist om at byggefirmaerne ikke orker de evt. kvaler ,det kan give med en fugtig kælder osv.
Salgsmæssigt vil de ekstra m2 komme igen, hvis du bygger over jord, eller måske som 1. sal. Rigtig mange vil i fremtiden være mere end nervøse for kældre pga forudsigelserne om mere og mere regn og evt. oversvømmelser.
Jeg ville ikke tillægge en kælder nær samme værdi som en velisoleret og lun garage, hvis jeg stod som køber.

Med venlig hilsen
ktm

 

Vand er ingen hindring. Bare noget der skal tages højde for. Specifikt, så skråner denne grund og er dermed veldræneret. Skråner faktisk til et niveau under kælder, så alt ok med vandstand. I mit tilfælde, så er stor garage/udhus ikke så let at bygge. Det er en smal byggegrund. Endnu et argument for at etablere kælder fra start.

Om penge ikke kommer ind igen, så afhænger det jo af investeringen. Og det er den, som jeg gerne vil have hjælp til at regne ud. Hvad koster kælder i delposterne ovenfor.
  • udgravning. Estimeret pris: 80.000,-
  • ekstra for fundament i forhold til alm. fundament v. enplanshus. Helt eller delvis genbrug af denne post)
  • kædervægge, ekstra post
  • betondæk op til grundplan, ekstrapost
  • dræn og opfyldning, ekstra post

[EDIT: Huset bliver et 1½plans hus, eller "enkelt plan med udnyttet første sal, som det hedder i lokalplanen". Altså ikke flere m2 at hente i højden]

Du skriver øverst at du har fået priser mellem 7.000 og 12.000 kr pr. m2 kælder. Hvordan er det i forhold til prisen for huset - uden kælder?

Og hvis du er seriøs mht. at bygge hus så kan du jo osse tvinge typehusfirmaerne til at give dig en pris! Grunden til at de tøver er nok dels at der stort set ikke udføres kældere under enfamiliehuse nu om dage. Og at firmaerne simpelthen mangler erfaringstal.

Hvordan har du iøvrigt fundet frem til prisen for udgravning?

Annonce
Jeg ville heller ikke overveje kælder, hvis prisen var tæt på at bygge over jorden, for anvendelse af kælderen, er altså noget begrænset i forhold til over jord.
80.000,- for udgravning var for at få gravet og kørt jord væk forudsat 30% udviddelse af kompakt jord til løs jord efter udgravning, men fratrækning for at der allerede er et stort hul (gml. kælder) på grunden. Men altså et bare et ca. tal for at bruge mine sædvanlige entreprenører til at grave og bestille containere til bortkørsel.

Nu er der efterhånden kommet mange indlæg omkring hvorfor jeg ikke skal lave kælder. Det kan jeg Google mig til i alle mulige andre tråde. Denne tråd skulle handle om hvad det koster at lave kælder, og evt. hvad man kan selv. Kan jeg ikke få lidt hjælp til det i stedet?

Så altså tusind tak for alle velmenende råd om ikke at lave kælder, at det er for dyrt (uden at give pris), at det bedre kan svare sig at bygge hus over jorden osv. osv. Det er bare ikke det, som jeg vil, ok?

Kan nogle hjælpe med priser på at få lavet kælder. Kun det tak.

KælderVægge og dæk til kælder. Hvad bør det koste? En kælderfundament til sammenligne med et alm. fundament? Det er sådan noget jeg gerne vil have lidt information om.
Kender desvære ikke de nøjagtige priser men vil tro det kommer til at koste ca 60% af byggesummen ekstra og der vil stadig være en del byggetekniske forhindringer forbundet med det på grund de strenge krav der er til isolering af nye huse idag.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg har selv set priser på 5-7.000,- pr. m2 for en rå kælder. Nybyg koster fra 10.000,- pr. m2. Så 60% er rammer plet.

Jeg prøver at kontakte en entrprenør. Så må vi se, hvad de siger. Tak for det.
Hej Anders.

Jeg står i præcis samme situation som dig. Skal bygge nyt og overvejer kraftigt at tilføje kælder da fundamentet alligevel skal ned i 120cm. Dertil elsker jeg kælderplads, som jo også har en skatteteknisk fordel

Men totalentreprenøren vil have 10-12.000 kr/m2. Jeg overvejer derfor at skille fundament og kælder ud af totalentreprisen. Men inden jeg sætter for mange hjul igang, håber jeg du vil dele hvad du nåede frem til og hvordan det endte.

Mvh
Kasper

At kunne selv er en gave, men kan også være en forbandelse.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis