Etablering af kælder under nybyg. Hvad kan man selv?

Hej

Jeg skal til at bygge hus på ca. 140m2 i grundplan og tænker på at få kælder under.

Jeg har set denne tråd, men vil gerne lidt mere i dybden med hvad der skal gøres, hvad man kan selv, hvad det bør koste - og evt. hvem man kan få til det (nordsjælland):
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/157244 

Baggrund for at starte denne tråd er, at jeg har været ved to husfirmaer for at høre på priser for nyt hus, gerne med fuld kælder. Det har medført rimelig ens svar fra leverandørerne af huse.
1) jeg kan få en ganske præcis pris på et hus helt ned til 10.000,- Skal der ændres på huset, så er der nogenlunde faste priser for, hvad det vil betyde for den endelige pris
2) ønske til kælder har givet et "det bliver dyrt" uden at der kunne komme en egentlig pris ud af det. Sådan 7-12.000,- pr. m2... cirka.

Konklusion: Husfirmaer er skrappe til at fastsætte priser på opførelse af hus, men har ikke meget erfaring i at bygge kældre (eller ønske bare ikke at levere en kælder).

så jeg vil gerne kigge lidt på, hvad der egentligt skal laves, hvad det bør koste og hvordan man sikre sig, at et husfirma, kan "sætte" sit hus på kælderdækket bagefter, hvis man selv eller anden laver kælderen for en.

Spørgmsål:
Hvis nu hullet er klart efter de specifikationer, som husfirmaet har sat (ca. 1,4gange dybde samt et par meter ekstra rundt om), hvad bør prisen så være "bare" for at lave fundamentet i kælder i stedet for i grundplan, samt sætte kældervægge og betondæk? Resten kan man vel klare selv



Dette skal vel laves alligevel
1) kælderfundament... er det ikke bare som et helt almindeligt fundament i et en-planshus med dræn og det hele? Eller afviger det fra det alm. fundament, som en leverandør af et enplanshus normalt ville lave alligevel?

Ekstra arbejde
1) Der skal graves et hul og noget jord skal køres bort. 1,4 gange dybde plus et par meter ekstra rundt om hullet. Den kan min egen entreprenør godt klare. Ca. pris 80.000,-
2) Kældervægge i betonplader (el. blokke) med udvendig isolering mm. Alt efter bogen. Pris?
3) Et etagedæk af betonplader? Pris?
4) dræn omkring huset inden opfyldning. Pris?
5) opfyldning omkring isolerede vægge. Pris?
6) Der kommer selvfølgelig merpris ved pumpebrønd i kælder (nødvendigt i dette tilfælde)
7) Er der andet der gør, at det skal koste ekstra at placere et nyt hus på en kælder i stedet på jord?


Hilsen Anders
Hej Jeg skal til at bygge hus på ca. 140m2 i... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders og Kasper og evt. andre med lignende erfaring, jeg vil super gerne høre om jeres erfaringer med at bygge kælder, da jeg står i en meget lignende situation. Alle råder mig fra at bygge kælder men kan ikke rigtig give mig en pris eller præcis fortælle, hvorfor det er sådan en dårlig ide. Jeg ønsker mig virkelig en kælder, og ønsker at bygge den så råt og billigt som muligt, da økonomien er meget trang. Den skal hverken være smuk eller fuld af døre og vinduer. Blot et stort lagerrum til at placere alt det i, der er grimt at se på oppe i huset. Jeg har også en skrånende grund og ønsker at bygge et lille hus i halvanden plan, med ca. 75 km2 kælder. Jeg overvejer at grave ud til kælder selv og som Kasper nævner adskille det fra entreprisen. Er derfor meget interesseret i at høre hvordan det lykkedes jer, økonomi og eventuelle faldgruber.
Venligste hilsner
Kirsten
Hvis du selv vil grave ud kan det sikkert betale sig at købe en brugt rendegraver eller lign. og så sælge den bagefter ift, at have entreprenører på. Det kender jeg flere der har gjort når pengene er små. Bortkørsel af jord kan du ikke selv klare, men det må du jo så betale dig fra.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis