opbygning af hegn/efeuhæk

Hej min nabo og jeg er blevet enig om at vi gerne vil have en efeuhæk i vores skel som skal være 2 meter høj. Men vi er meget i tvivl om hvordan vi selvfølgelig billigst lave en bærende konstruktion til hækken.

Vores ide var lidt at grave 100 x 100 stolpe ned med 2 meter mellemrum og opsætte trådhegn i mellem kikket på det her http://eshop.silvan.dk/vare_Park-basic-havehegn_149964
Evt i 2 lag hvis det vil holde bedre

Men er det en holdbar løsning i mange år frem skulle gerne stå stadig om 30 år (hehe)

Eller er der nogen anden forslag der er bedre.   Vi havde tænkt lidt på at gøre det med 4mm rionet men tænke det rustne væk i løbet af 10 år   samt det er en lidt mere kostbar løsning.

Alle forslag eller erfaringe modtages med kyshånd 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med to meter imellem tror jeg hurtigt at sådan noget trådhegn vil komme til at hænge og dingle og blafre i vinden også selv om du bruger to lag trådnet. Er også ret skeptisk mht at det kan holde i 30 år. den plastikbelægning der er på bliver skrøbelig med tiden og begynder at krakelere og så vil tråden også ruste og der er trods alt noget mindre materiale at ruste væk af end ved et rionet ...
Har selv lavet et hegn med 6 mm rionet for godt fire år siden. Dog knap så højt og med knap så langt mellem stolperne. Tror også at 2 m mellem stolperne bliver for meget - især når hegnet skal være to meter højt. Det er trods alt meget vægt der kommer på det med tiden når efeuen bliver stor og tyk med årene. Lavede mit hegn med 3x3 stolper og gjorde rionettet fast med kabelbøjler (nr. 8 med to flanger). Har 135 cm mellem stolperne og kan da stadig mærke det kan give sig lidt sideværs på midten hvis jeg "hiver" lidt i det - ikke sagt at det ikke er stabilt, for det er det bestemt, men jo større afstand jo mere vil det kunne give sig.
Bruger du rionet, så vil det jo også være et spørgsmål om at få det udnyttet optimalt med mindst muligt spild. Ved ikke om man kan få 4 mm op i den størrelse, men ved 6 mm kan du jo få dem i 5x2,15 m og lægger du det ned, så vil det passe med tre sektioner i bredden (der bliver jo lidt spild da man ved hver deling faktisk klipper et felt bort for at få de lodrette stænger ind mod stolperne hvis man vælger at fastgøre dem med kabelbøjler. Husk forøvrigt at sørge for at rionettet ikke kommer ned i jorden da det helt sikkert vil fremme rusten betydeligt.
Har kun overfladerust på mit hegn endnu og da ikke noget der minder om at være kritisk. Ved godt der er langt fra 4 til 30 år, men tror det er stolperne der vil give sig først. Mener man siger 15-17 års levetid for trykimprægneret træ i direkte kontakt med jord og er absolut ikke i tvivl om at et rionet ville kunne holde den tid ud og også længere.

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Tror nok du har ret i at 2 meter er formeget. man skal nok ned i 1 meter evt og så bliver det jo nok stærkes med rionet måske man skulle gå ned i en 75 x 75 og så 60 imellem og så 4 mm rionet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis