fuglefoder en mas

hej experter

Jeg har længe fodret fuglene i min have. Nu er min have ved at være så populær, at fuglene næsten spiser en hel sæk fugle frø om ugen, så der er indført rationeringer. Ud over at jeg kan gå til landbrugets storkøb, og købe "normal" korn, er der så ikke en anden måde at købe "rigtig" fugle foder i ton-mål? Hvad jeg kunne tænke mig var, at købe en hel trailer fuld af gangen, uden at få det pakket i 15kgs sække.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du måske en trailer der må laste en ton, der er ikke andre mulighedder end foderstof kompanier, hvor vil du iøvrigt opbavare så store mængder.
Du må rationere din fodring, fuglene kan sagtes klare sig med mindre. Du ødelægger mere end du gavner fuglene.
De skal selv ud og finde deres "mad" ikke bare få det serveret, da de så ikke vil kunne overleve andre steder end i din have.
Det var da alligevel imponerende så meget du kunne sige, uden at komme i nærheden af et svar. 

Jeg har en plastik tønde med låg, hvor jeg idag kan opbevare maden i. Tønden rummer 12 sække i den af gangen. Jeg regner med at holdbarheden på fugle foder er den samme, uanset om det kommer fra en pose eller fra en trailer. 

"Haven" det drejer sig om, et en anlæg på knap 10 ha.

Det jeg mente med spørgsmålet var, om det er mulighed for at købe fugle foder uden at skulle betale de (som jeg forventer) høje indpaknings og håndterings priser der er på sækkene. Jeg håber/forventer at der kan være det samme forhold på foder i sække eller i ton-mål (også selvom jeg IKKE har planer om at købe et ton af gangen), som der er på at købe øl fra på fad eller dåser på en tank station.
Det er nok ikke nemt at købe fuglefrø i sække over 20kg. Men på foderstoffen (eks. Land og Fritid) kan du vel forhandle dig til en god pris, hvis du aftager en (mini)palle ad gangen.
Ellers må du nok købe de enkelte korn og frøtyper separat og blande selv.
Det billigste at komme i er nok (knækket)hvede og havre, men nok også det de fleste fugle (udover fasaner) oplever som det kedeligste. Hamp, hirse, quinoa, solsikke, jordnødder mm er nok mere interessant for fuglene, men også dyrere.
Jeg er måske lidt mindre fuglevenlig......

De sviner fælt med det blandede fuglefoder og gider kun æde det halve, så de får "kun" solsikker, men de kerner er de rigtig glade for - så glade, at de selv sørger for at så nye.

Nu skal jeg ud og indsamle hundredevis af solsikkehoveder og ha' tørret dem til vinteren.

Alle de resterende må de æde nu og fremefter.

Og så får de naturligvis gode fedtkuler i vinter halvåret.

Sniffer  
Skrevet af Sniffer på 29 sep 2012 17:15
Jeg er måske lidt mindre fuglevenlig......

Nej du er bare klogere.

Havefuglene er generelt slet ikke i stand til at male den hårde hvede i kroen heller ikke selvom den er knækket. Til gengæld er den billig og derfor vil du også se, at billige fuglefrø altovervejende består af hvede og andre korn, mens dyrere har en større andel af oliefrø af forskellige typer, som mange havefugle elsker.

Så det er ikke underligt, at dine fugle frasorterer hveden og de andre korn. Havde du fasaner eller råvildt i haven skulle de nok rydde op i kornet, men det er en lidt dyr måde at købe mad til dem på :-) 
Annonce
Vi har altså ikke problemer med at købe foder i 25 kg. sække - Køge Korn. Rimelige priser
Og kugler uden net i kasser m. 100 stk.
Og nødder i 5-10 kg. poser.
Og vi fodrer året rundt uden haven ligner en svinesti.
Småfugle, fasaner, agerhøns og alle de små/mellemstore - alle er velkommen her.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
På et tidspunkt sidste vinter var jeg løbet tør for det der blandnings foder og havde kun solsikke. Der fandt jeg ud af at selv gråspurvene satte større pris på solsikker, så nu får de ikke andet.
Tak for alle de kloge ord, og undskyld at jeg ikke selv har nået at kikke forbi i lang tid

Jeg har tidligere hørt min lokale grovvare handel om han kunne skaffe foderet i større sække, men det svarede han at han ikke kunne. Nu har jeg noget godt information at trykke om på maven med

Jeg syntes også informationen om at fodre med rene solsikke kerne var et godt råd, og det lyder på en eller anden måde billigere end gourmet fugle blanding Og ja, det skader jo heller ikke at være delvis selv forsynende med solsikkehoveder

Alt i alt, mange gange tak for god hjælp, og forsat god dag til jer alle.
Jeg vil tro at grunden til at gråsenollerne sætter pris på solsikker er at de indeholder lidtsolsikkeolie
Det er også mn erfaring at alle kan lide solsikkefrø og at de smider det meste af blandingsfrøene ned på jordenfor at finde hamp eller solsikke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også