Forståelsen mangler - regnvands-afløb...

Hej LDS'ere...

Jeg er forholdsvis nybagt husejer, så der er stadig mange ting man lige skal lære. Så er dette forum bliver brugt ofte herfra. Nu er jeg stødt på et spørgsmål som jeg ikke lige kan finde et svar på(som jeg kan forstå...

Sagen er at jeg har et A-hus, hvor tagrenden fra hele den ene side af taget + udestue, går ned i beton afløb. Afløbet er vel ca. 20 cm i diameter. Når det virkelig regner har det problemer med at følge med. Der ligger selvfølgelig noget skidt i bunden(min kloak-renser er for stor, så den er ikke helt tømt endnu). Men er sådan en ikke tilsluttet noget offentligt?.

Tillægsspørgsmålet; Når jeg kigger ned i betonrøret, ca 40 cm nede(røret er vel 150cm i længden) er der ligesom hul i betonrøret, hvor jeg så kan mærke noget stabilgrus. Nu har jeg så gravet ned omkring røret, og ja der er sku hul i det - er det meningen? - Ligesom et overløb eller hvad?...

Håber spørgsmålene kan forstås...

På forhånd tak


Klaus

Huset købt - renovering påbegyndt.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nej det er absolut ikke meningen!!
Jo, hvis der er hul bliver den jo fyldt op med jord/stabil som drøsser ned i brønden.
Mon det måske er en tagnedløbsbrønd du har?

Og tagrenden er vel forbundet til et nedløbsrør som så igen ender i tagnedløbsbrønden.

Her har du en tagnedløbsbrønd i oplast - hvor din er af beton.

http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Broende-og-opfoeringsroer-Rendestens-og-tagnedloebsbroende--Tagnedloebsbroend-200mm-m-90gr-boejning-182610.html

Tagnedløbsrøret ender i bøjningen til højre, fra fraløbet og nedad er der sandfang. Som du skal rense fra tid til anden. ved at du taget topdækslet af og bruger din nyindkøbte i størrelse passende kloakrenser!

Normalt er afløbet via fraløbsrøret tilsluttet enten det offentlige net - via en rensebrønd eller nedgangsbrønd. Eller en faskine!

Der må selvfølgelig ikke bare være hul i brønden og ud i jorden. Medmindre det er et stykke vej fra huset og jorden hos dig er sand!

(Som det er hos undertegnede. Jeg har hverken nedløbsbrønde, sandfang eller faskine. Under hvert tagnedløbsrør er blot en brøndring uden bund og der forsvinder alt regnvandet direkte ned i sandjorden)
hej,

Er der ikke nogen der vil tegne hvordan et sandfang i beton virker?

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis