Overfræserbord - hvilken?

Jeg står og skal bruge et godt overfræserbord og evt. en overfræser til hobbybrug.
Det skal være et bord hvor en amatør som mig let kan styre træet og undgå at der kommer for mange fejl.

Men hvad skal jeg vælge?


______________________________________________
Får selv simple projekter til at ligne abstragt "kunst".
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af maskinsnedker på 23 sep 2012 10:46
Nexov

HN har 2 udgaver, den helt billige hvor du spænder din overfræser på med nogle beslag, den er helt fin til nogle småting, men ikke så nem at justere i højden. (har dem begge)

Den anden koster ca en tusse.

Den er med et lille hånd hjul som er forbundet med med kron og spidshjul i noget nylon af en slags, den er dejlig nem at justere i højden.

Jeg bruger mest den sidste af de 2.

Der er også en 3. mulighed, om du har mod på at lave det selv?

En gut i Cannada:

Matthias Wandel laver og sælger også tegninger af forskelligt maskiner, til hjemme værkstedet de er ret nemme at gå til, så for nogle få dollar kan du købe en arbejds-beskrivelse og fotos af overfræser-borde der kan hæves, sænkes/kippes.

Han har også en hel del videoer på You Tube du skriver hans navn i søge-feltet og du har en masse af hans videoer at kikke på.

Det er naturligvis helt op til dig hvad du vælger, men valgte at fortælle lidt om den mulighed også.

Håber du kan bruge noget af overstående.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jamen dog, tusinde tak, det var nogle meget gode muligheder
Ja ham Matthias Wandel ser ud til at have bygget næsten hele sit værksted, ret imponerende!

Jeg vil i første omgang lige kikke på HN V2.0 :-)

Ved du om HN's Bosch overfræser passer til den?
Det er en Bosch 1200


______________________________________________
Får selv simple projekter til at ligne abstragt "kunst".
Kan i ikke lige give mig linket til det HN overfræserbord? For jeg har kigget der et par gange. Senest for 14 dage siden, og sagde de, at de ikke havde nogen.
Nexov

Den billigste af de to jeg har er købt  i Jem & Fix & Harald Nyborg er vel i bund og grund ejet af samme person/er, så vidt jeg har forstået, på den er der nogle gevindstykker/med undersænkede hoved med kærv til en gl. dags lige skruetrækker, & vinge-møterikker med nogle beslag man spænder på overfræser "sålen"

Men det kan du bedst se når du står med overfræser-bordet om der skulle være nogle "klamper" vil jeg kalde dem så du kan spænde fræseren under bordet.

Ja ham Mattias Wandel har en masse forskelligt at studere hvis man har interessen.

Synes selv det er inspirerende og er i gang med at bygge en båndsav efter hans tegninger og anvisninger.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Lige for at udstille min uvidenhed:-)

Det er ikke lykkedes mig at finde noget som helst fræserbord på HN, kan kan få et varenummer eller direkte link?
takker:-)


______________________________________________
Får selv simple projekter til at ligne abstragt "kunst".
Annonce
Jeg tror ikke Harald Nyborg har dem længere, jeg kunne heller ikke finde dem.

Jeg har den billige model, mener den er fra jem&fix
<a href="javascript:void(0)">Bord i aluminium til overfræser
mvh jens
Det beroliger mig lidt:-)
Hvordan er den model, goder / fejl?


______________________________________________
Får selv simple projekter til at ligne abstragt "kunst".
Den er magen til min & den er god, men den er som jeg skrev i mit første svar, lidt vanskelig at justere nøjagtigi højden.

Har lavet girekter til et' mit vindue med den uden problemer, og det er næsten kun fantasien og selvfølgelig de overfræser-stål/bor/profiler der bestemmer hvad du kan lave med den.

Der kan også fræses efter skabeloner, her kan bruges nogle kopi-ringe eller kuglelejer som sidder på fræser-stålet.

Mener ikke jeg gav mere end 2½ hundrede for den.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det lyder jo meget godt:-)
Er det sådan at man skal afmontere fræseren og så justere højden, montere den igen... eller hur?

Har selv lige fundet denne noget dyrer model fra D&D:
http://dorchdanola-netbutik.dk/product.asp?product=20316


______________________________________________
Får selv simple projekter til at ligne abstragt "kunst".
Højden stiller du på selve overfræseren, og kan stilles uden at afmontere overfræseren.

mvh jens
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis