Udestue til beboelse - hvordan med ydervæg og isolering?

Hej,

Der medfulgte en udestue til vores hus, som vi slet ikke har brug for. Det var egentlig vores plan vi måske kunne lave det om til et lille hjemmekontor eller hobbyrum, men så vil det jo kræve opvarmning og går derfor ind som "beboelse" og så er der krav til isolering.

Det er intet problem at grave de her 60cm ned (eller hvor meget der nu skal til), for at lægge flamingo, gulvvarme-slanger, beton osv ned. 

Men ydervæggene er et problem, jeg vil estimere der er max 1cm hulmur. Eller, jeg ved selvfølgelig ikke hvad der er mellem murstenene, men mon ikke der bare er hulmur.

Indvendig isolering er jeg ikke vild med (har læst flere artikler om problemer med skimmelsvamp, fugt osv, fordi det er rigtig svært at lave så det holder). 

Udvendig isolering kommer til at se dumt ud, da udestuen er "for enden af huset", og udestuens ydervægge flugter med husets vægge. 

MEN - kan man gøre noget i den her stil: Fjerne det inderste lag mursten, isolerere (er det 200mm?), og så enten mure op igen eller sætte gipsplader op eller hvad man nu kan/må bruge? Selvfølgelig skal der også en dampspærre ind et sted.  Det skal siges at tagkonstruktionen alligevel skal genopbygges (pga svamp/råd i træet, og der er kun 1 lag tagpap), hvis det evt. har betydning for isolerings-projektet. 

På forhånd tak for svar!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvori består forskellen?
1. At isolerer fra indvendig side som situationen er nu. Altså på en "måske"hulmur!
Eller;
2. At rive halvdelen af "måske hulmuren" ned og etablere en indvendig isolering? :o)

Start med at måle tykkelsen på din mur! Derved kan du finde ud af om den er massiv eller hul. Hvis det er mursten og den er massiv vil den være ca. 24 cm. Tyk.

Og så er det ikke noget problem at isolerer en væg fra indv. side. Det skal blot gøres rigtigt! Og skimmelsvamp er ikke noget egentligt problem sålænge den forekommer udenfor dampspærren.
Hej Sitting Bull,

En murer der var forbi for at lave noget andet arbejde, prøvede at måle på den, og han fortalte mig at der var knap 1cm hulmur, så jeg har altså ikke prøvet at måle den selv, men hvis vi går ud fra at en mursten er 11cm bred, og dem er der 2 af, plus lidt hulrum, så 23cm ialt. 

Min teori var at hvis man fjernede halvdelen af ydermuren (altså den indvendige del), smider isolering i, og så sætter noget op indvendigt (gipsplade?) at man kunne undgå at muren+isoleringen æder for meget plads i lokalet, i forhold til at bibeholde de 23-24cm ydervæg som er nu, og så lave 20cm indvendig isolering plus gipsplade. 

Det er rigtigt at en indvendig isolering selvfølgelig skal gøres rigtigt, men det lyder bare som om mange ikke kan finde ud af det, når man læser denne fra Statens Byggeforskningsinstitut: 
http://www.sbi.dk/byggeteknik/bygningsfysik/fugt/fare-for-fugtskader-nar-du-efterisolerer
"Seniorforsker Eva B. Møller: 'Det kan lade sig gøre at efterisolere væggene indvendigt, men det kræver stor viden og håndværksmæssig kunnen. Vi ser desværre ofte at både gør-det-selv-folk og professionelle simpelthen ikke ved nok om hvad de har med at gøre og uforvarende kommer til at forårsage alvorlige fugtskader'."

Halvdelen er udestuen er i øvrigt med buede væg, eller hvordan man nu skal forklare det, altså cirka en halv-cirkel. Det gør det nok ikke nemmere at montere indvendig isolering, plus der er mange små vinduer også.
Seniorfusker Sitting Bull: Fru Møllers udsagner jo bare en sludder for en sladder. Udskift ordet indvendig med UDVENDIG og du kan sige præcis det samme. Utroligt at en højtlønnet forsker kan udtale sig uden at fremlægge undersøgelsresultater. Handler det om 80% eller 20% fejlbehæftede indvendige isoleringer. Og hvad gælder for de udvendige? Hvad med alle de lette ydervægskonstruktioner hvor dampspærren virker efter hensigten. Konen er sikkert civilingeniør og passer smukt ind i mine fordomme om samme! :o)

Det du har er en helstensmur!
Og det er muligt at du kan brække den inderste del ned og dernæst efterisolere. Men ka' et' svåre sig? Det er jo meget arbejde for at spare en ½ eller hel kvadratmeter gulvareal.
Din rundbue kan godt efterisoleres med reglar og gipsplader. (Gipspladerne kan leveres i den buediameter du måtte ønske. Man kan faktisk godt lave dem selv - på en skabelon og ved at vande pladerne).
Du har nok ret i at det ikke kan svare sig at brække den inderste del ned - jeg afprøver bare alle mine idéer for at sikre mig vi forhåbentlig ender med det bedste valg, i sidste ende

Skulle lige slå op hvad "reglar" er, så det du mener at at lave et træskelet indvendig, isolere og dampspærre og så gipsplader uden på. Dvs. reglar'erne skal være 45x195mm går jeg ud fra, hvis der skal være mindst 190mm isolering?

Jeg var ikke klar over gipsplader kunne formes, så det er da positive nyheder!
Ja, jeg har da normalt ingen betænkeligheder ved at efterisolere indvendigt, og har da også lavet dette en hel del gange efter hånden.

Der fåes tynde gipsplader til buede former, og almindelige gipsplader kan også vandes og formes som man har lyst med skabelon.

Alternativt kan der anvendes feks. slidsede MDF plader, hvis man ikke gider bygge skabelon og anvende gipsplader til formålet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis