Er det vigtigt, at jeg laver dampspærre?

Hej! I min lejlighed er jeg i gang med at bygge nyt badeværelse, hvor der før har været et køkken. I det gamle spisekammer, hvor jeg nu vil placere toilettet, har jeg en usikkerhed omkring isoleringen:

I forbindelse med en renovering for ca. 20 år siden har man isoleret spisekammeret ved at sætte stålskelet, rockwool og gips, men man har taget unødvendigt meget af det smalle rums bredde, så jeg har valgt at pille det ned til den rå mur for så at bygge det op igen (bare med vådrumsgips) for på den måde at kunne vinde ca. 10 cm, hvilket har en betydning i et meget lille rum, som kun akkurat har plads til toilettet på den smalle side.

Og nu kommer jeg så til min tvivl: Man har dengang for 20 år siden lavet dampspærre både mod gulv og mod de to sider af rummet, som er ydermur, så jeg tænker nu på, om det er vigtigt, at jeg reetablerer dampspærren også, eller om jeg bare kan nøjes med at lade det være rockwool på mur og så vådrumsgips direkte derpå? Og ligeledes med gulvet, som jo så nu skal være et betondæk - skal jeg lave dampspærre derunder?

Jeg er ikke selv erfaren nok til at vide præcis hvorfor man laver dampspærre, og hvorfor den er lavet i denne forbindelse, så derfor ved jeg ikke, om den er vigtig at lave igen, og hvad der kan ske, hvis jeg lader være. Jeg ved dog, at der for mange år siden har været en større renovering pga. af angreb af ægte hussvamp i bygningen, men jeg ved slet ikke, om de to ting har noget med hinanden at gøre. Jeg ved ikke, om det er pga. svampeangrebet, at man har lavet dampspærre og om det er rigtig vigtigt at reetablere eller om det er ligemeget?

Mange tak!
Hej! I min lejlighed er jeg i gang med at bygge... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så altså hvis der ikke kommer vådrumsmembran på det stykke badeværelsesvæg (som er ydermur) så skal der være dampspærre?
Du skriver i dit første indlæg toilet, men snakkere videre en vådrum, hvis ikke der er bruser eller gulvafløb i rummet, så er rummet ikke et vådrum, og der skal derfor heller ikke laves vådrumssikring.

Bare lige for at slå fast om vi snakker toilet, eller badeværelse ?
Hej! Jeg kan se jeg aldrig fik svaret på denne. Men nej, når jeg har skrevet toilet har jeg ment badeværelse med toilet, men også med bad. Så det er vådrum. Så min tvivl gik på om der ville skulle være dampspærre i en ydervæg som ikke bliver påført vådrumsmembran... GODNAT herfra
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også