Er det vigtigt, at jeg laver dampspærre?

Hej! I min lejlighed er jeg i gang med at bygge nyt badeværelse, hvor der før har været et køkken. I det gamle spisekammer, hvor jeg nu vil placere toilettet, har jeg en usikkerhed omkring isoleringen:

I forbindelse med en renovering for ca. 20 år siden har man isoleret spisekammeret ved at sætte stålskelet, rockwool og gips, men man har taget unødvendigt meget af det smalle rums bredde, så jeg har valgt at pille det ned til den rå mur for så at bygge det op igen (bare med vådrumsgips) for på den måde at kunne vinde ca. 10 cm, hvilket har en betydning i et meget lille rum, som kun akkurat har plads til toilettet på den smalle side.

Og nu kommer jeg så til min tvivl: Man har dengang for 20 år siden lavet dampspærre både mod gulv og mod de to sider af rummet, som er ydermur, så jeg tænker nu på, om det er vigtigt, at jeg reetablerer dampspærren også, eller om jeg bare kan nøjes med at lade det være rockwool på mur og så vådrumsgips direkte derpå? Og ligeledes med gulvet, som jo så nu skal være et betondæk - skal jeg lave dampspærre derunder?

Jeg er ikke selv erfaren nok til at vide præcis hvorfor man laver dampspærre, og hvorfor den er lavet i denne forbindelse, så derfor ved jeg ikke, om den er vigtig at lave igen, og hvad der kan ske, hvis jeg lader være. Jeg ved dog, at der for mange år siden har været en større renovering pga. af angreb af ægte hussvamp i bygningen, men jeg ved slet ikke, om de to ting har noget med hinanden at gøre. Jeg ved ikke, om det er pga. svampeangrebet, at man har lavet dampspærre og om det er rigtig vigtigt at reetablere eller om det er ligemeget?

Mange tak!
Hej! I min lejlighed er jeg i gang med at bygge... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Pas på feks. alfix2k som bruges til vådrumsmembran er diffusionsåben så der skal være dampspærre bag. Der er noget forskel på vand tæt og diffusionstæt.
Vh
Hvis kælderen er opvarmet, som det lader til, så skulle der ikke være dampspærre. Og hvis kælderen havde været uopvarmet så ville den være placeret forkert.

Du skal have skiftet gulvet da du ikke kan have bræddegulv som underlag for vådrumsmembranen.
Arh ok, så der er også forskel på typen af vådrumsmembran - godt at være opmærksom på, at nogle slags vil kræve dampspærre og andre ikke. Det er en jungle

Og ja, al gulvet bliver fjernet, og etageadskillelsen helt tømt for isoleringen osv før betonen støbes.
Skrevet af mellon på 24 sep 2012 20:00
Pas på feks. alfix2k som bruges til vådrumsmembran er diffusionsåben så der skal være dampspærre bag. Der er noget forskel på vand tæt og diffusionstæt.
Vh


Det er i princippet rigtigt, men i praksis har det ikke den store betydning. Enkelte producenter har en anden primer der skal bruges når vådrumsmembranen skal "opgraderes" til også at fungere som dampspærre. Langt de fleste problemer i forbindelse med damspærrer er huller, revner og manglende tætning mod tilstødende bygningsdele. Selve dampspærren er normalt langt mere tæt end det er nødvendigt.
Arh ok, så der er også forskel på typen af vådrumsmembran - godt at være opmærksom på, at nogle slags vil kræve dampspærre og andre ikke. Det er en jungle

Og ja, al gulvet bliver fjernet, og etageadskillelsen helt tømt for isoleringen osv før betonen støbes.
Annonce
Hvorfor fjerne isoleringen?
Fordi grunden til, at der skal bygges om er, at der har været en rørskade, hvor kloakvand  er løbet ud i etageadskillelsen og har forårsaget skimmelvækst og kolibakteriekolonier. Så alt er blevet fjernet, selv bjælkelaget er blevet udskiftet. Og nu bygger jeg så op igen, men udnytter muligheden til at placere badeværelset et andet sted, end det var før-
Iht. SBI 200 Vådrum skal der ikke etableres dampspærre i vådrum.

Ingen dampspærre i ydervæg
I ydervægge udført som skeletvægge anbringes der normalt dampspærre på isoleringens varme side, fx mellem skelet og indvendig beklædning.
I vådrum med en skeletvæg som ydervæg vil den vandtætte beklædning eller malebehandling også fungere som dampspærre.
For vandtætte flisebeklædninger og malebehandlinger regnes bygningsreglementernes krav om fugtbeskyttelse af ydervægge med skeletkonstruktion opfyldt, når beklædningen eller behandlingen har en Z-værdi på mindst 25 GPa s m2/kg. Beklædningen bør dog om muligt udføres med en større Z-værdi. For at undgå, at der ophobes fugt mellem to dampspærrende lag, skal den normale dampspærre derfor udelades, se figur 18. Da kravet til den vandtætte beklædnings dampdiffusionsmodstand er beskedent, bør der altid foretages en fugtteknisk vurdering af hele vægkonstruktionen for at sikre, at der ikke indbygges lag i væggen, som kan forårsage kondensdannelse, fx en tæt vindspærre.
Dvs. at dampspærre skal udelades også selvom det er en væg, som ikke får vådrumsmembran?
@cobban89

Forudsætninge for at der i.flg. SBI 200 IKKE skal etableres dampspærre i ydervæggen er at "beklædningen eller behandlingen har en Z-værdi på mindst 25 GPa s m2/kg" Hvor behandlingen må betyde vådrumsmembranen!

Men det er jo osse lige det der er problemet! Har vådrumsmembranen den omtalte Z-værdi, (Når den er korrekt udført)? Spør' jeg så om! :o)

@Othadell
Kun hvis væggen beklædes med en vandtæt beklædning. (Hvad det så måtte være!)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også