Er det vigtigt, at jeg laver dampspærre?

Hej! I min lejlighed er jeg i gang med at bygge nyt badeværelse, hvor der før har været et køkken. I det gamle spisekammer, hvor jeg nu vil placere toilettet, har jeg en usikkerhed omkring isoleringen:

I forbindelse med en renovering for ca. 20 år siden har man isoleret spisekammeret ved at sætte stålskelet, rockwool og gips, men man har taget unødvendigt meget af det smalle rums bredde, så jeg har valgt at pille det ned til den rå mur for så at bygge det op igen (bare med vådrumsgips) for på den måde at kunne vinde ca. 10 cm, hvilket har en betydning i et meget lille rum, som kun akkurat har plads til toilettet på den smalle side.

Og nu kommer jeg så til min tvivl: Man har dengang for 20 år siden lavet dampspærre både mod gulv og mod de to sider af rummet, som er ydermur, så jeg tænker nu på, om det er vigtigt, at jeg reetablerer dampspærren også, eller om jeg bare kan nøjes med at lade det være rockwool på mur og så vådrumsgips direkte derpå? Og ligeledes med gulvet, som jo så nu skal være et betondæk - skal jeg lave dampspærre derunder?

Jeg er ikke selv erfaren nok til at vide præcis hvorfor man laver dampspærre, og hvorfor den er lavet i denne forbindelse, så derfor ved jeg ikke, om den er vigtig at lave igen, og hvad der kan ske, hvis jeg lader være. Jeg ved dog, at der for mange år siden har været en større renovering pga. af angreb af ægte hussvamp i bygningen, men jeg ved slet ikke, om de to ting har noget med hinanden at gøre. Jeg ved ikke, om det er pga. svampeangrebet, at man har lavet dampspærre og om det er rigtig vigtigt at reetablere eller om det er ligemeget?

Mange tak!
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg ser det, har en dampspærre i gulvet ikke rigtig nogen funktion.
Men den skal naturligvis være i væggene. Hvis du laver væggene først, og lader en slip af dampspærren gå ud under/ned i betonen, så er du sikker på at den er tæt ved gulvet.
Husk at anvende den rigtige type tape, til at dække samlinger med

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Det lyder som dit bad bliver lille? Hvis det er under 3,25 m² eller smallere end < 1,3 meter, betragtes alle væg- og gulvflader som vådzone. I så fald skal du lave vådrumsmembran på alle vægge og gulvet. Og vådrumsmembranen fungerer som dampspærre og der må ikke laves dampspærre.

Læs f.eks. http://www.gyproc.dk/files/download/v/Vaadrum-maj2007.pdf eller SBI200
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja nemlig, der kommer til at skulle laves vådrumsmembran over det hele, fordi rummet ikke er så stort. Men jeg vidste ikke, vådrumsmembran gør, at man ikke må lave dampspærre. Det er godt at blive gjort opmærksom på! Men hvis nu der har været et problem med ægte hussvamp, og det er derfor, man har lavet dampspærre tidligere, vil en vådrumsmembran så med sikkerhed have samme effekt, så jeg ikke ender med et svampeproblem? TAK!
Når man efterisolerer en ydermur opsættes altid dampspærre. Så der er ikke noget underligt i, at du har fundet en sådan.
Der har været lidt debat om vådrumsmembran og dampspærrer i ydervægge for få dage siden!

Det er lidt usikkert hvad der er det helt rigtige. Men alt andet lige skal der nok laves dampspærre OG vådrumsmembran!
Men lige i dit tilfælde hvor der skal være vådrumsmembran overalt tror jeg at du skal spørge leverandøren af vådrumsmembran-malingen. Hvad der skal gøres.

Derimod er det ikke rigtigt blot at lade dampspærren fortsætte ned i gulvet. Der skal være en overgangs plastskinne eller andet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for svar!

Det kunne være interessant at høre, om der er andre, der har erfaring omkring hvorvidt der skal laves dampspærre, hvis badeværelset skal have vådrumsmembran på alle flader.
Hej igen.

Jeg undskylder lige mit tidligere svar. Det gik vist lige hurtigt nok.

Der skal selvfølgelig ikke være dampspærre monteret, når der er vådrumssikring i hele rummet

Men venlig hilsen

Thomas Rabech, Tømrermester i Hvalsø
Hej, ja det er netop dette, jeg skal føle mig sikker på. Vil vådrumssikringen give fuldstændig samme effekt, som en dampspærre ellers ville gøre? Som jeg skrev øverst har lejligheden for ca. tyve år siden været ramt af ægte hussvamp, hvorefter man isolerede og lavede dampspærre. Og jeg ved ikke nok om hussvamp til at føle mig sikker på, at det ikke kan komme igen. Altså det er meget muligt, at de to ting ikke har noget med hinanden at gøre - jeg vil bare være sikker på, at jeg ikke på en eller anden måde kommer til at sørge for, at der bliver grundlag for fugt og svamp?

Og tak for jeres svar!
Den opsatte dampspærre har med stor sandsynlighed ikke noget med den Ægte Hussvamp at gøre.

Hvordan er gulvet lavet siden der er monteret dampspærre her?

Som de andre er inde på så fungerer vådrumsmembranen også som dampspærre og der skal derfor ikke monteres en bag gipspladerne. Husk at følge producentens anvisning ved påføring af vådrumsmembranen.
Tak for svar! I gulvet er der mellem de bærende bjælker sat dampspærer som det nederste oven på de brædder, som er underboens loft. Dampspærren er selvfølgelig tapet helt tæt hele vejen rundt. Derefter er der lagt gips og så til sidst rockwool lige under gulvbrædderne. Men jeg er ikke helt klar over, hvorfor der er lavet dampspærre nedad. Jeg bor i en hævet stue, og under mig er der butik i kælderen - men den kælder er reelt set nærmest jordhøjde, for man går bare et enkelt trin ned for at træde ind.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også