Fastgørelse af 3x3 stolper i gulvrem

Hej

Er igang med at bygge en træterrasse med tag. I den forbindelse har jeg en udfordring med at fastgøre nogle 3x3 stolper til min gulvkonstruktion. Vil gerne undgå at skulle bruge vinkelbeslag, da jeg ikke kan lave samlingerne pænt ved gulvet. 


Det hele er bygget i træ og stolperne skal stå på en gulvrem i 63x125. Min idé er at bore en gevindstang op i enden af stolpen og så bolte det fast under gulvremmen med en skive og møtrik. Jeg ved man kan få noget lim til forankring af gevindstænger i beton, men kan man få noget tilsvarende som kan lime en galv. gevindstang i træ? Eller kan man måske få nogle specielle gevindstænger som kan skrues fast i enden af en stolpe?

Håber der sidder nogle med en god idé eller et råd

Mvh Bjarne Jensen
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge larsen bolte i dine stolper, så er er det problem løst...
Der findes lim til indlimning af gevindstænger i træ. Limtræsfabrikkerne bruger det - hele tiden. Men jeg ved ikke hvad det hedder eller hvor det fås.

Et firma som Dana Lim eller Sika eller Bostik ved måske noget om det!
PU lim kan faktisk også godt anvendes til det, så længe gevindstængerne bores langt ned ind i træet.
Det lyder meget fint.

Men det må nok ikke være ekspanderende PU-lim som Sikabond 545 eller tilsvarende typer. De dur kun ved sammenpresning. Lim der skummer frit bliver nærmest sprødt/skørt og uden særlig styrke!

Så det er det nok ikke! Men hvilken slags lim er det så?
Det er faktisk den alm, opskummende PU-lim der er tale om, men selvfølgelig skal hullet bores passende (måske 1 mm større end gevindstængerne) og der skal være den rigtige temperatur ligesom fugtforholdene skal være korrekt.

Er man i tvivl, kan man jo montere mere end en gevindstang pr. stolpe.
Der findes stolpesko til montage på træ og beton. Både helt omsluttende og smalle modeller. Feks i Biltema

 

Ja, og man kan også få stolpesko med blad til indstemt som fastgøres med ståldybler, men er dyr, tidskrævende og besværlig.

Det nemmeste ville klart være at da borer hullerne min. 300mm som også Orla skriver, også montere dem med PU lim.

Men den længde bliver disse gevindstænger ikke til at pille ud igen.
Wow . Tak for de mange tilbagemeldinger. Hælder mest til de her "Larsen" dorne, som virker til at være en nem og stærk løsning. De virker dog meget pebrede med priserne ved de få forhandlere jeg har kunne finde - vil prøve hvad den lokale trælast siger.

Troede egentlig PU lim var beregnet til limtræssamlinger, men hvis det også kan bide i metal, så er den løsning måske heller ikke helt dum - skal så dog ud og anskaffe et meget langt træbor kan jeg forstå Vil fremgangsmåden så være at fylde en god portion lim ned i hullet og så ellers trykke gevindstangen ned i det.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis