Fastgørelse af 3x3 stolper i gulvrem

Hej

Er igang med at bygge en træterrasse med tag. I den forbindelse har jeg en udfordring med at fastgøre nogle 3x3 stolper til min gulvkonstruktion. Vil gerne undgå at skulle bruge vinkelbeslag, da jeg ikke kan lave samlingerne pænt ved gulvet. 


Det hele er bygget i træ og stolperne skal stå på en gulvrem i 63x125. Min idé er at bore en gevindstang op i enden af stolpen og så bolte det fast under gulvremmen med en skive og møtrik. Jeg ved man kan få noget lim til forankring af gevindstænger i beton, men kan man få noget tilsvarende som kan lime en galv. gevindstang i træ? Eller kan man måske få nogle specielle gevindstænger som kan skrues fast i enden af en stolpe?

Håber der sidder nogle med en god idé eller et råd

Mvh Bjarne Jensen
Hej Er igang med at bygge en træterrasse med... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, larsen dorne er lidt dyre i indkøb.

PU lim kan lime på næsten alt, og jern med gevindriller i, har den ingen problemer med at holde fast i.

PU udvider sig jo en hel del, så pas på med hvor meget du putter i hullet, men ja, hullet skal bare have en potion lim.

Jeg ville så hælde det i langs den en kant, også dreje gevindstangen mens den sættes i, så gevindstangen trækker limen med rundt om gevindstangen, så er du sikret den hæfter på alle flader.
Jamen hvis det er ekspanderende PU-lim der anbefales så er det nok godtnok!

Og med 30 cm indboringsdybde så sidder en gevindstang sikkert osse rigeligt godt fast!

Det største problem for en GDS-er er så nok at få boret så dybt et hul!

Og mindre kan måske gøre det! Måske endda 2 stk tynde gevindstænger, selv om der ikke er megen plads på enden af en 75 x75 mm stolpe!

En nemmere løsning ville være noget med et påboltet beslag som Koluda foreslår det. Hvis du køber en almindelig stolpesko, saver indstøbningsjernet af glat med undersiden, borer et hul i stedet, bolter skoen fast, stemmer ud i stolpen så pengene passer. Så er det blot at stille stolpen oven på beslaget!
http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=Stolpesko
Det er den jeg foreslår

 

Det er sådan en stoplesko jeg mener.

http://www.bygmax.dk/stolpebaerer-60x70x250mm-varmforzinket.html

Beslaget bliver fastgjort med ståldorne som sættes igennem hullerne i skoen...

Nu er bygmax så rimelige dyre med dem, så kan sikkert findes billigere, man vil stadig være væsentligt dyrere end en alm. 12mm galv. gevindstang og lidt pu lim.
Så er de stolper fixet Med larsen dorne. Godt nok må man lukke øjnene når man kører dankortet igennem, for de sælges da godt nok til ågerpris.
Der var umiddelbart ikke nogle af stolpeskoene som jeg kunne bruge, da der ikke er plads til dem - uden at samlingerne bliver grimme. Bort set fra den som du Koludabyg referer til. Men den er jo dyrere og mere besværlige at montere end larsen dorne.
Det allerbilligste løsning havde nok været PU limen, men føler ikke rigtig jeg har kontrol over holdbarheden af samlingen og desuden koster et 300mm bor sikkert også noget. Og der ville nok gå 10-15 år inden den kommer i brug igen.

Tak for hjælpen alle.
Annonce
Super, ja Larsen dorne er solgt til latterlig høj pris, det er jo bare et stykke rundstål med gevind i, en og rille i enden, kan umuligt koste det store at fremstille.
Alle.

Ja Larsen dorne kan da ret nemt laves selv, af noget rundjern bor et hul og lav gevind, & gevindstænger, det kan ikke koste alverden at lave det selv som også er nævnt ovenover.

Du kan holde en pæn timeløn hvis du skal bruge mange.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis