Stikkontakter: Lave én stikkontakt om til 2 + nødvendighed af jordforbindelse

Hejsa
Vi har købt nyt hus...fra 1976. Parcelhus
I soveværelset er der de her stikontakter ca 40 cm over gulvet langs væggen. Jeg vil gerne lave dem til dobbelte (eller måske 3 stk) stikkontakter, så der sidder to (tre)ved siden af hinanden. A la dette:



Må man det eller skal en elektrikker til??? Og hvordan gør man? Er det bare strøm ind i den ene - videre til den anden - og så videre ud i væggen?

Hvad med nødvendigheden af jordforbindelse? De kontakter der sidder der har ingen jord, men bør man lave det når man er igang eller er det lige meget og hvorfor? Det kan man vel ikke selv lave??

Mange tak for jeres tid.

Kasper
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må udskifte en stikkontakt, men du må ikke selv trække nye kabler til nye kontakter og jordforbundne stik kontakter må du slet ikke arbejde med.
Skrevet af Håndværkeren på 21 sep 2012 22:32
Du må udskifte en stikkontakt, men du må ikke selv trække nye kabler til nye kontakter og jordforbundne stik kontakter må du slet ikke arbejde med.

Så er spørgsmålet om en "tvillingekontakt" lige ved siden af er en ny kontakt eller blot en udvidelse af den gamle? Nogen bud?
Jeg må blive dig svar skyldig, men hvad er der galt med de goe "gammeldags" stikdåser, dem kan du jo få helt op til 6 hunstik så vidt jeg ved.
Hej

Går ud fra at det er indmuret stikkontakter du har i dag.
For at udvide skal du have muret nogle indmuringsdåser ind ved siden af den eksisterende, i praksis er det nemmest nok også at skifte den gamle dåse, - fuga indmuringsdåser klikkes nemlig sammen inden de indmures, og de nye dåser passer heller ikke samme med dem fra 70erne.

Her skal du så bruge 2 eller 3 stk. 1½modul dåser som sættes sammen vandret - http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/95335_03.pdf
og eks. sammen med sådan en ramme her, hvor der monteres 3 stikkontakter. http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=500D5315

Arbejdet må du ikke selv udføre, da det er en del af den faste installation.

Omkring jord.
Normal skal der fremføres jord ved nye installationer og ændringer i eksisterende installation. Der er dog en undtagelse for mindre ændringer, eks. ved udvidelse med en ekstra stikkontakt. Hvis det er hele huset du går i gang med vil jeg mene der skal jord frem (samme ændring flere steder), hvis det kun er et par stikkontakter i soveværelset vil det i min verden kommer under undtagelsen.

Men hvis du alligevel har elektrikeren ude og arbejde - og du har et hus fra 70erne, er der stor chance for at din installation er lavet som rør installation med løse ledninger, herved vil elektrikeren kunne trække en ekstra ledning i røret sådan at der kommer jord frem til soveværelset, det skal så gøres gennem alle de stikkontakter, afbryder og lampesteder der er i installationen mellem soveværelset og din gruppetavle hvor du formentligt har jord i dag.
@Håndværkeren:
Ville jo gerne undgå at have stikdåser liggende og flyde på gulvet

Mange tak Daniel. Det var brugbar info.
Altså - udskiftning af selve kontakten med "tangent" osv (tror jeg det hedder) må menig mand gerne. Skal kontakten udvides til flere ved siden af hinanden eller skal man skifte den indmurede dåse, er det elektrikeren? Right??
Ja med det samme det ikke bare er en udskiftning må du ikke selv gøre det

Du må sætte lampe op selv
Du må udskifte en stikkontakt eller afbryder (også dem med jord dog med den betingelse du har en HFI eller HPFI installeret, hvilket muligvis du ikke har pga. dit hus alder)

Så du må ikke lave noget i den faste installation (ofte stiv kabel, med forbehold og undtagelse af de nævnte oven på)
Så med det samme du begynder at lave flere kontakter så er det den faste installation og det kræver en elektriker

wwww.elbogen.dk - Din El guide
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis