2 lamper i samme udtag

Hej med jer

jeg er ny herinde og håber at i kan hjælpe mig, jeg har ikke noget problem med at sætte 1 lampe op, men problemet opstår når jeg skal til at sætte 2 lamper op, de skal begge kunne tændes på samme tid.

Mit spøgsmål er så om man kan snurre enderne på ledningen sammen og sætte i samme "hul" dvs. M1 og N.
eller er denne måde ulovlig/usikkert?

Jeg håber i kan hjælpe mig.

pft.
Santi


Hej med jer jeg er ny herinde og håber at i kan... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mange tak for svar
Det hjalp meget.
Inginøren.
Som jeg også beskrev var jeg ikke sikker i min sag men ville engang selv montere 2 lamper på den beskrevne måde hvor jeg snakkede med en god ven der er elektriker for og være på den sikre side. Jeg fik og vide at jeg skulle købe den boks jeg også beskrev hvis jeg fortsat ville have forsikringen til at dække ved brand. Så synes måske bare Santi lige skulle undersøge sagen inden han begynder på sin installation for ikke specielt fedt først og opdage det hvis uheldet en dag skulle være ude.
Men på den anden side, hvis sådan en boks ikke skulle være nødvendig hvorfor fanden er de så opfundet? så har de jo ikke noget formål. See my point.
Inginøren.
Som jeg også beskrev var jeg ikke sikker i min sag men ville engang selv montere 2 lamper på den beskrevne måde hvor jeg snakkede med en god ven der er elektriker for og være på den sikre side. Jeg fik og vide at jeg skulle købe den boks jeg også beskrev hvis jeg fortsat ville have forsikringen til at dække ved brand. Så synes måske bare Santi lige skulle undersøge sagen inden han begynder på sin installation for ikke specielt fedt først og opdage det hvis uheldet en dag skulle være ude.
Men på den anden side, hvis sådan en boks ikke skulle være nødvendig hvorfor fanden er de så opfundet? så har de jo ikke noget formål. See my point.
Inginøren.
Som jeg også beskrev var jeg ikke sikker i min sag men ville engang selv montere 2 lamper på den beskrevne måde hvor jeg snakkede med en god ven der er elektriker for og være på den sikre side. Jeg fik og vide at jeg skulle købe den boks jeg også beskrev hvis jeg fortsat ville have forsikringen til at dække ved brand. Så synes måske bare Santi lige skulle undersøge sagen inden han begynder på sin installation for ikke specielt fedt først og opdage det hvis uheldet en dag skulle være ude.
Men på den anden side, hvis sådan en boks ikke skulle være nødvendig hvorfor fanden er de så opfundet? så har de jo ikke noget formål. See my point.
Jeg tror ikke at jeg er helt sikker på hvad det er for en boks du refererer til, men lampeudtagene er designet til at der kan tilsluttes op til 2 lampeledninger. Så længe OP holder sig til dette og i øvrigt ikke piller ved installationen på bagsiden af udtaget, så vil han ikke opleve evt. problemer i en forsikrings situation

 Certificeret Statiker

Annonce
Hej Santi

Sluk først for sikringen. Lav noget arbejdslys fra en anden gruppe eller tænd en lommelygt.
Træk de 2 kabler igennem dækpladen og derfra under plastic bøjlen fra venstre mod højre så ledningerne hænger ned i midten af lampeudtaget. Tag ca. 3 cm af yderkappen på begge kabler og af hver leder tager du ca. 5mm. af. Læg de 2 blå sammen, spred korene lidt og sno dem så sammen. De blå monteres i N (Nul), De blå monteres i M1 hvis du har en tænding i lampeudtaget. M2/L - Bruges enten til en ekstra tænding eller til konstant støm. Jord symbolet bruges til de eventuelle Gul/grønne ledninger. Det er en ekstra sikkerhed der bruges hvis lampen er af metal, så forbindes lampens metaldele til jord med gul/grøn ledning. plasticbøjlen spændes omkring yderkappen af ledningerne og dækpladen trykkes på plads.
I modsat ende bruges den brune til spidsen af fatningen og den blå til siden af fatningen.
Hvis du ofte skifter lamper kan du få en elektriker til at montere et lampeudtag til stikprop, så kan man stå på gulvet og montere stikket i ro og mag.


Mvh. Eliktrikeren
Du lavede en tastefejl så brun til M1

wwww.elbogen.dk - Din El guide
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis