2 lamper i samme udtag

Hej med jer

jeg er ny herinde og håber at i kan hjælpe mig, jeg har ikke noget problem med at sætte 1 lampe op, men problemet opstår når jeg skal til at sætte 2 lamper op, de skal begge kunne tændes på samme tid.

Mit spøgsmål er så om man kan snurre enderne på ledningen sammen og sætte i samme "hul" dvs. M1 og N.
eller er denne måde ulovlig/usikkert?

Jeg håber i kan hjælpe mig.

pft.
Santi


17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt i orden at sætte to lednin ger i samme hul.
Du afisolere lige meget på begge brune og begge blå samt gul/grøn hvis den er tilstede og så snor du dem sammen som du selv siger og sætter dem igennem aflastning og i klemmerne, husk at få dæksel på ledninger inden ellers kan du starte forfra.

Lad være med at have alt for lange ledninger da pladsen er lidt tiltrænkt og hvis du skal have dæksel på uden at knække de bør lederne være i rimlig længde, selvfølgelig hellere ikke så kort at de lige kan nå.

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Først og feemmest tusinde tak for jeres svar
Mine ledninger har ikke farver, når du skriver afisolerer lige meget mener du så at der skal være lige meget tråd til at flette sammen?
Og hvad menes der med at sætte dem igennem aflastning?

Skrevet af santi på 21 sep 2012 22:44
Først og feemmest tusinde tak for jeres svar
Mine ledninger har ikke farver, når du skriver afisolerer lige meget mener du så at der skal være lige meget tråd til at flette sammen?
Og hvad menes der med at sætte dem igennem aflastning?


Med aflastning menes at du skal føre ledningen ind fra højre side under den hvide plastbøjle, som herefter skrues stram. Så at vægten fra en eventuelt lampe ikke hænger i M1 og N, men istedet i bøjlen.
Hej Santi..

Måske bare mig der tager fejl, men har gentagne gange hørt at den installation du skal igang med er hamrende ulovlig, brænder dit hus og det viser sig det er den installations skyld er der ingen forsikring der dækker.
Du kan så købe en lille boks i stort set alle byggemarkeder, Den er utrolig enkel. Det er dybest set bare en lille rund boks hvor der indeni er en samlemuffe. Det er lidt samme princip som det du gerne vil men det gør dit projekt lovligt. Boksen koster omkring 50 kr.
Bare min anbefaling for så er du på den sikre side.
Annonce
Du skal bare afisolere nok til du kan sno dem sammen, og få monteret i klemmerne. Og aflastningen er den hvide plasticfætter i midten, der har 2 skruer. Også skal ledningerne ind fra venstre ind under aflastningen og ikke fra højre som Tussen skriver. i forholdt til billedet
Ellers er der en lille billed guide her om hvordan du gør http://www.lampemode.dk/guides/tilslutning-af-lampe-til-roset-eller-lampeudtag
Sikke noget vrøvl BTA , hvad skulle der være forkert ved den fremganngsmåde som OP beskriver?

 Certificeret Statiker

Det er en ganske normal måde at tilslutte 2 lamper på , men ikke 3 lamper............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Illisher på 22 sep 2012 07:45
Du skal bare afisolere nok til du kan sno dem sammen, og få monteret i klemmerne. Og aflastningen er den hvide plasticfætter i midten, der har 2 skruer. Også skal ledningerne ind fra venstre ind under aflastningen og ikke fra højre som Tussen skriver. i forholdt til billedet
Ellers er der en lille billed guide her om hvordan du gør http://www.lampemode.dk/guides/tilslutning-af-lampe-til-roset-eller-lampeudtag

Bare for at fluekneppe.. Hvis han vil montere i N og M1 skal de da ind fra højre.. Men buen skal vendes? 

nej det behøves den ikke. ledningerne kan godt nå hvis man ikke klipper dem for korte
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis