Isolering i etageadskillelse

Hej

Er ved at bygge hus om fra 1-plan til 1½-plan, det betyder ny etageadskillelse.
Den er lavet af 51 x 225 mm Kerto og skal efter planen opbygges således:

- lamelplank
- gulvvarme på varmefordelingsplader
- 22 mm høvlet forskalling
- 2 lag gulvgips/alm. gips
- 22 mm krydsfiner
- 51x225 Kerto
- 22 mm høvlet forskalling
- 2 lag gips

Det skal nok blive lyddæmpende nok i sig selv, men jeg ved ikke helt hvilken type isolering jeg skal vælge.

Der skal isoleres nedefra, da tømrerne pt. er i gang med at lægge den 22 mm krydsfiner, så de kan komme videre med vægge og gavle.

Planen er at opsætte forskalling og løbende lægge de 225 mm isolering ind. Men skal jeg vælge Rockwool, Isover eller andet? Og skal det være flexi-batts eller lign.? Forestiller mig ikke at det er ret praktisk med ruller...

På forhånd tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fordelen ved ruller er at du kan skære i lige de mål der passer dig. (På et skærebord f.eks.). Og altså minimerer spildet!

Og så kan det nogen gange være smart at oplægge og fastholde isoleringen midlertidigt, med tækketråd måske!

Og så skal du huske at det er brandisolering. Og skal være "brandteknisk fastholdt".

http://www.rockwool.dk/produkter/u/9220/Etageadskillelse/Generelt+om+etageadskillelser

(Men hvad slags isolering du bruger er jeg li'gla' mæ'! :o))
Jeg tror jeg har fundet nogle Isover formstykker på nettet til 20 kr/m2, det er i sidste ende nok nemmere at arbejde med. En "lille" detalje er også at jeg kun har 46-47 cm mellem gulvbjælkerne, så der skal tilpasses en del hvis det er i ruller.

De er godt nok kun lambda 40, men det går jo nok inde midt i huset
Ja, men i form bats er der da endnu mere spild eller tilpasning, end der er i ruller.
Formbatts er 96 cm, så hvis jeg hakker dem midt over passer de imellem bjælkerne inkl. 1 cm til sammenpresning. Sådan er min teori i det mindste

Jeg skal ikke fornægte at ruller er gode når man isolerer oppefra, men jeg kan sagtens forestille mig selv på et stillads med 2 ruller isolering og forskalling der skal op på samme tid. Det må blive noget bøvl :/

Alternativt skal man købe rullerne i tykkere mål så man kan nøjes med 1 rulle ad gangen?

Du skal skære stykker i rette størrelse ud af rullerne pilehave!

Altså hvis du skal bruge 4 stykker på 46,5 så skærer du dem. Og dernæst 3 stykker på 38,8 så skærer du dem. Og så fremdeles indtil du når til enden af rullen. Dernæst tager du en ny rulle og fortsætter på samme måde.

Metoden kræver ganskevist helst fire mand! Een der tager mål, een der skærer, een der bringer de tilskårne stykker hen til 4 manden - som montere!

Fordelen er at det går ret hurtigt og der bliver tid til et slag whist resten af eftermiddagen. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis