Hej Lene
Jeg vil fortælle om hvordan jeg afrensede vores kaleche - og måske kan det jo gøre jeres egen nogenlunde pæn igen:
Kalechen var belvet noget jordslået - og er ellers lyst lærred (ikke helt hvid).
Først brugte jeg 3/4 liter af noget kalecherens som kostede 125 Danske Kroner !!!
Det hjalp lidt, men var ikke SLET ikke nok til at fjerne alt det jordslåede.
Hm - Gik i tænkeboks: Det dyrt købte kalecherens, lugtede som tynd klorin, så istedet for at bruge en formue på mere af samme, købte jeg 1 liter Klorin i Brugsen (10 Kroner) og fortsatte med dette:
Ganske forsigtigt dosering af den fortyndede klorin: dvs at kalechen er gennemvåd fra start, mens jeg gnubber en fortyndet (ca 1/10) klorinopløsning på med en børste.
Den tynde klorinopløsning smører jeg på i MANGE omgange.
På den måde kan jeg undgå at der kommer for store mængder på kalechen i pletter.
Tilsidst skal det spules igennem og tørre.
Vores kaleche blev flot ren og helt fri for Jordslåede pletter. Til allersidst skrubber jeg den igennem med sæbespånevand - det er på anbefaling fra Riggeren, som har leveret kalechen - det beskytter stoffet.
Hvis din kaleche er farvet, kan klorin jo godt affarve materialet, så du skal prøve dig frem meget forsigtigt - på den anden side, hvis den er tudsegrim, så vil det næsten kun blive bedre ;-) --- bare du får det værste gamle jordslåede af, selvom farven bleges.
HUSK Forsigtig Øjnene ! - Klorin kan ætse, specielt er øjnene følsomme - hav skyllevand parat.
Den tynde opløsning jeg brugte, har dog ikke generet huden på hænderne for mig. Det er umuligt at bruge handsker - de holder bare stadset inde på huden, så det er bedre at skylle hænderne med det samme.
Ja det er bare et forslag til et billigt forsøg du kan lave, for at pynte på kalechen.
mvh A.
To ulykker kommer sjældent alene.