El installation i et højbede - samledåse vandtæt??


Hej,

Jeg har fået lavet nogle højbeder som jeg vil bruge som lå mur foran terrassen.
Har så tænkt mig at sætte nogle væglamper op på den ene side og og ledningerne på den anden side af væggen af højbedet.

Jeg skal jo have et knudepunkt? så skal have en boks jeg kan samle alle ledningerne til lamperne.

Som jeg så havde tænkt mig at montere på indersiden dækket af jord.

Hvilken boks findes der til dette formål? den skal jo være tæt for jorden kan jo blive våd af regnvand osv.

fand disse på biltema
http://biltema.dk/da/Byggeri/El/Fast-installation/Forgreningsdase-350008/

hvor finder jeg IP67 og IP68 samlingsdåser?

IP66
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De dåser er sandsynligvis tætte nok. men samlinger må ikke placeres så de ikke er tilgængelige.

Normal montering er at sløjfe kablerne mellem lamperne.
Ja kan os sløjfe dem men så skal der bores to huler et til indgangen og så en til udgangen. da vandet fra beden jo ikke skal løbe ud i lampen derfor holder jeg ledningen hver for sig så de kan tætnes...men tak for svaret tror det er det jeg gør...men jeg skal bruge en dåse til at samle ledning fra kontakt osv..

Jeg kan vel godt placere den i jord højde og så dække den med en plast boks med ?`
Der skulle helst ikke være så meget vand i jorden at det kan løbe ud gennem et kabelhul.
Den eneste samling du kan lave under jord, er med krympemuffer, eller støbemasse til godkendte dåser.
Kabelmuffe (er kun til samling, ikke afgrening)
Dåse
støbemasse


Husk på at hvis du laver den løsning, bliver det svært at skifte en lampe, hvis uheldet er ude, og en af dem dør.

Men hvad er der i vejen med at sætte en dåse over jord, på en pæl, den kan jo let skjules af planter eller lave en kunstfærdig udformet falsk sten. 

Held og lykke med bedet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Hvis du bruger den dåse du har fundet der, sker der ikke noget ved den bliver dækket med jord. Og er du smart så stukker du kablerne ind i bunden af dåsen så ikke der kan trænge regn ind ved perforeringen af membranen.

Den er ikke lavet til nedgravning, og dette er ikke en helt autoriseret løsning. Men der vil næppe ske noget ved det, og hvis du vil sikre dig ekstra meget, kan du pakke dåsen ind i en plastikpose før du dækker den med jord.
Uanset om der kommer vand ind i den eller ej, så vil det være en utilgængelig samling som er ulovlig.
Du må ikke selv lave installationen, og en elektriker vil/må heller ikke.
Laver lige en tegning så i kan se hvad jeg har tænkt mig. dvs hvis jeg holder alle samlinger synlig tilgængelig over jord overfladen så det vel fint nok. IP66 dåsen skulle os være rimelig tæt til støv ren udfra beskrivelsen jeg vedhæftede. beskyttet mod højtryks vandstråler fra alle retninger...regn kan man ikke ligefrem kalde højtryks stråler
har du overvejet at lave det i 12v
Skrevet af gug på 21 sep 2012 07:42
har du overvejet at lave det i 12v

ved 12v skal der jo være en transformer os?? hvad fordele vil jeg få ved en 12v inst??

den lampe jeg har fundet og tænkt mig at bruge er en 230v http://www.nordlux.com/varevisning_s%C3%B8g-456.aspx?PID=&ProductID=72131003
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis