El installation i et højbede - samledåse vandtæt??


Hej,

Jeg har fået lavet nogle højbeder som jeg vil bruge som lå mur foran terrassen.
Har så tænkt mig at sætte nogle væglamper op på den ene side og og ledningerne på den anden side af væggen af højbedet.

Jeg skal jo have et knudepunkt? så skal have en boks jeg kan samle alle ledningerne til lamperne.

Som jeg så havde tænkt mig at montere på indersiden dækket af jord.

Hvilken boks findes der til dette formål? den skal jo være tæt for jorden kan jo blive våd af regnvand osv.

fand disse på biltema
http://biltema.dk/da/Byggeri/El/Fast-installation/Forgreningsdase-350008/

hvor finder jeg IP67 og IP68 samlingsdåser?

IP66
Hej, Jeg har fået lavet nogle højbeder som jeg... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Illisher på 20 sep 2012 18:51
Hvis du bruger den dåse du har fundet der, sker der ikke noget ved den bliver dækket med jord. Og er du smart så stukker du kablerne ind i bunden af dåsen så ikke der kan trænge regn ind ved perforeringen af membranen.

Den er ikke lavet til nedgravning, og dette er ikke en helt autoriseret løsning. Men der vil næppe ske noget ved det, og hvis du vil sikre dig ekstra meget, kan du pakke dåsen ind i en plastikpose før du dækker den med jord.


Med den løsning du foreslår, så har du vist ikke arbejdet med el.... For det første er det ikke lovligt (som du selv skriver)

For det andet vil jeg næsten garantere der kommer vand i en dåse i jorden med tiden! Har flere gange oplevet dåser der er gravet ned ligger fyldt med vand efter et par år... 

Dåser placeres på en stolpe eller mur... færdig

Den vil næppe blive fyldt med vand, når den ikke ligger andet end lige under jordoverfladen. Ej heller hvis du står og hælder fra en vandkande og lige ned på den. Vandet vandre ikke op ad, nå man kun lige er under jordoverfladen. Så hvis man føre kablerne ind i bunden af dåsen vil det næppe ske noget ved det.
Men er helt enig i det ikke er den lovlige vej. og at det rigtige ville være at sætte den på en stolpe over jorden, også lade planterne dække for den. Men så længe han ikke graver dåsen ned i 40+ tror jeg ikke der kommer vand i den. og det var jo det han spurgte efter.
så har jeg et diagram og en snit tegning

denne installation er vel lovlig nok..samlingen er tilgængelig og fæstnet på murværk

Det denne type kontakt.




Skrevet af Illisher på 22 sep 2012 07:38
Den vil næppe blive fyldt med vand, når den ikke ligger andet end lige under jordoverfladen. Ej heller hvis du står og hælder fra en vandkande og lige ned på den. Vandet vandre ikke op ad, nå man kun lige er under jordoverfladen. Så hvis man føre kablerne ind i bunden af dåsen vil det næppe ske noget ved det.
Men er helt enig i det ikke er den lovlige vej. og at det rigtige ville være at sætte den på en stolpe over jorden, også lade planterne dække for den. Men så længe han ikke graver dåsen ned i 40+ tror jeg ikke der kommer vand i den. og det var jo det han spurgte efter.


Synes heller ikke selv det burde ske... Men som sagt, har oplevet det flere gange...


Og som regelt kommer kunden ikke i tanke om det før efter en time eller to med fejlfinding
Skrevet af akselj på 22 sep 2012 11:48
HN kontakterne er noget skrammel. vælg i stedet OPUS

hvis pris og kvalitet hænger sammen så må opus være 13,3 gange bedre end HN

http://www.harald-nyborg.dk/p3326/opus-stikkontakt-dobb-m-jord

må starte ud med den og se hvor længe det holder når den står af kan jeg jo skifte over til LK OPUS.

Har tjekket den Biltema dåse ud...indvendig i selve dåsen er den belagt med et gummi lag hele vejen rundt. Det kun låget der er af plads uden nogle gummi paknink...virker til at være ret tæt
Bliver lige nød til at blande mig.

Installationen skal udføres som PinkHenrik skriver.

akselj: Det er fuldt lovligt at haven en samle dåse skjult under jorden hvis blot denne er godkendt til dette. Det vil som regel være en "membrandåse" med støbemasse i.

Det kan så diskuteres hvor smart det er at have installationer skjult under jorden, ved mindre dåse er fyldt med støbemasse kan du være 100% sikker på der med tiden vil komme fugt i dåsen.
Vil aldrig anbefale dig at skjule installationen under jorden, da dette med sikkerhed vil give dig problemer og af fejlfindingen bliver et mareridt for en elektriker.

Monter i stedet en vand sikker dåse på en pæl og dæk den evt. med en busk eller lignenden.
MHT Onkel Harald's kontakter, er det min erfaring at de er sindsygt svære at montere, da klemmerne ikke klemmer ordenligt om lederne(når du skal have mere end en i), og få "låget" på plads, men når det er sagt er det klart at man får hvad man betaler for, og de 3stk som jeg har siddende i mit skur, bliver siddende, da de virker fint

Jeg kan da fortælle en lille historie fra min tid som elektriker: 
En kunde siger at deres sikringer springer, så jeg bliver sendt ud. Det viser sig efter 4 timers fejlfinding at der var en samling af et kabel i jorden, dette var lavet i en museligkiste som ellers blive set for at være en rigtig god dåse. Den var fyldt med vand (eller havde været) og fasen var brændt igennem samlemuffen så den var kortsluttet. 
Desværre var kablet blevet skadet, så det endte med at jeg måtte grave et stort hul og lave en forlængelse af kablet med krympemuffer, kunden endte med en regning på 8timer for mig og min lærling

 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Takker alle for deres input.

Vil gøre det så simpel for mig og elektrikeren så det bliver en tilgængelig installation.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis