Tilslutning af bordopvaskemaskine - kan jeg selv?

Hej!

Jeg har købt en bordopvaskemaskine, og jeg kunne godt tænke mig jeres vurdering af, hvor svært det vil være at tilslutte den selv. Vandtilførslen er det vigtigste - afløbet kan jeg evt. klare ved at lægge slangen ned i køkkenvasken.

Mit koldtvandsrør har kun ét udtag - det som blandingsbatteriet bruger. Ellers er der ingen udtag eller noget som helst andet - heller ikke under vasken.

Den medfølgende slange til vandtilførsel:


Min eneste mulighed for at lukke vandet er her - umiddelbart før batteriet.







Hvad siger I til det - er det til at klare selv, og hvordan kunne man i givet fald gribe det an? Det mest avancerede VVS-arbejde, jeg har lavet hidtil, er nok at skifte et blandingsbatteri. 

På forhånd tak!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver: Min eneste mulighed for at lukke vandet er her - umiddelbart før batteriet.
Så sidder jeg og kigger, og kan ikke få øje på nogen hane til at lukke vandet, men det er måske sådan en med en skrue man skal skrue på, der ikke lige kan ses på billedet.

Dengang jeg havde en bordopvasker, lagde vi afløbsslangen i vasken, og købte en studs til bladingsbatteriet med si i, som havde udvendigt gevind der passede til omløberen fra opvaskeren, så skruet vi slangen på og af når vi brugte den.. det virkede umiddelbart fint..

I grunden er løsningen mere lige for.... hvis der virkelig er tale om en bordopvaskemaskine, som ikke skal være permannent tilsluttet?

Der eksisterer en speciel kobling til montering direkte på vandhanens tud og den fører to slanger til og fra maskinen.
Den ene er selvfølgelig vand til maskinen og den anden afløbet. Den forlænger i princippet studsen på hanen og når maskinen pumper ud løber vandet ud af forlængelsen som om det var tuden. Dermed behøver man ikke have slangen liggende i vasken.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Pizzabager: Ja, man kan ikke se det, men man lukker vandet vha. et lille hul til en umbraconøgle.

Tak for idéen, vvs'eren... Som sagt så købt:



Det er en såkaldt "universal vandkobling" til 550 kr. i Silvan. Den er lige til at klikke af og på, så man skal ikke bøvle med at skrue slangen på hanen, hver gang man skal vaske. Det er en super fattigmandsløsning! 

Men to ting at bemærke:
- Man kan ikke få vand ud af hanen imens vandkoblingen er tilsluttet.
- Man skal helst ikke forlade hjemmet, så længe der er tryk på, i tilfælde af at den skulle springe af (ifølge ham i Silvan).
Det var en smart løsning, min kostede så kun 39 kr hvis jeg husker korrekt, men så skulle man også sørge for at ligge slangen korrekt ellers kunne der godt komme vand ud på køkkenbordet og derefter gulvet .

Det er ikke en super løsning, du skal især være opmærksom på samlingen hvor selve hanen drejer på blandingsbatteriet, der er normalt ikke tryk på, og vores vandhane dengang skulle lige spændes før den holdte tæt..

























Jeg ville pille den prop af du har i toppen og sætte en ballofix og 2 90 gr bøjninger på også et stump rør og en vinkel,
Mmed gevind til vand og lade afløb direkte i vasken.








smile kør ikke hurtigere end dine engle kan følge medsmile
mrgonzo: Jeg tror ikke, det er så ligetil at få proppen i toppen af. Den er godt dækket med maling, og jeg kan ikke lukke af for vandet dertil.

Nu jeg er i gang med at skrive, kan jeg lige tilføje, at maskinen har kørt med vandkoblingen, og det virkede fint.
Her er et billede taget imens maskinen er ved at spytte brugt vand ud:



Jeg forsynede den med varmt vand (målt til 60 gr.), hvilket jeg formoder har sparet en del på elforbruget. I hvert fald brugte maskinen kun 0,36 kWh svarende til knap 75 øre i el på 2 timers kørsel. Næste gang prøver jeg at forsyne den med koldt vand for at sammenligne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også