Tjekke Jord i el instalitionen

Jeg har lige fået lavet en del el om i nyt hus og vil meget gerne tjekke om der er jord i mine stikkontakter.

Hvordan kan man måle det ???
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan kontrollere din beskyttelsesleder ved at anvende en gennemgangstester forbind den ene test ledning på "jord" klemmen i tavlen, og mål så til "jord" benet i alle din stikkontakter om der er forbindelse.
Det kan også gøres med en installationstester men så skal du have fat i en elektriker.

Er det en elektriker som har udført el arbejdet skulle han meget gerne have udført en test. Det kunne eventuel også anbefales at du får testet dit jordspyds jordmodstand, samt testet din fejlstrømsafbryder. Hvis ikke disse ting er iorden kan det "næsten være ligemeget" med dine "jordledninger i stikkontakterne.

Hilsen Mathias
Ja. Det lyder dumt men det er måden det testes på ifølge sikkerheds styrrelsen
Hvis du allerede har haft en fagmand ude er det vel nærliggende at spørge ham om jorden er virksom i installationen?

Hvis han har sat stikkontakter op med jordkontakt i skal jorden i dag være virksom.
Annonce
Nemmeste måde at tjekke det på er med en Volt meter sæt den ene ben i fasen (venstre side) og ned i den nederste hul beskyttelse lederen og hvis du måler 230V er der jordforbindelse

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Skrevet af bouzen på 20 sep 2012 15:02
Nemmeste måde at tjekke det på er med en Volt meter sæt den ene ben i fasen (venstre side) og ned i den nederste hul beskyttelse lederen og hvis du måler 230V er der jordforbindelse

Nej!  Så har du bare målt at der er et potentiale forskel på 230V mellem fasen, og jordlederen. Dette er ikke ensbetydende med at der er jord. 

Jo det så rigtig men at måle ud til jordklemmen i tavlen er hellere ikke ens betydning med der er en god nok jord til den faktisk er beskyttende så skal vi op i de dyre instrumenter og måle overgang til jorden, men pontiel på 230V mellem jord og fase er chancen for det er jord forbindelse rimlig stor

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Nej det viser bare at jordlederen er intakt hele vejen.

Ja den bedste løsning er jo nok at få fat i en combitester, så man kan teste det hele. Men det er som regel kun noget elektrikere har.. Så hvis ikke du kender en elektriker kan det måske være en god ide at ringe efter en.
En virksom jord, kan kun måles med installationstesteren. Ikke med et mulitmeter eller andet, de 230v kan man sagtens få, med målepindende på fasen og jorden i stikkontakten, men det kan være diverse apperater i hjemmet, som laver en "falsk" jord. Få elektrikeren til det.

Nu kan jeg se, at du er fra Lem. Jeg arbejder tilfældigvis hos Pro Elteknik der ude, så bare ring til os, så kommer vi straks forbi :-)

Elektriker i midt og vestjylland.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis