emhætte til skorsten

 

Hej alle.. mit første indlæg.:

Jeg bor i stuen i en etage ejendom

jeg har rykket mit køkken ind i mit nye køkkenalrum. Derfor stiller Københavns kommune krag om at der skal være mekanisk ventilation. Dvs emhætte… Kulfilter emhætte er ikke godt nok.

Jeg har fået lov til at benytte en skorsten som er i bygningen til min køkkenemhætte.

Det er selvfølgelig ikke vores fælles køkken aftrækskanal eller lignende. Det er en anden skorsten.

Jeg ved ikke hvad denne skorsten tidligere har været brugt til, mit bedste bud er brændeovne eller pejs. men nu er det MIN. Hulet i skorstenen er rellativt stort. Over 23 x 20 cm.  (Mursten)

Skorstenen skal være ubrudt hele vejen op til der hvos skorstenen slutter. (det er den) Ellers får mine overboer mad os ind til sig.

Problem.:

Hvad skal jeg gøre.?

1.    Skal jeg bare køre et rør ind i denne skorsten og så er den opgave klaret. Eller skal jeg passe på med løbesod.? Eller andet

Eller

2.    Skal skorstenen fores med beton, cement, skorstens sok, spiorør. Og hvad er der ellers... jeg har læst en del om løbesod osv. Men kan ikke finde svar på mit spørgsmål.

Københavns kommunes arkitekter har ikke entydige svar, en siger: Ingen foring, eftersom jeg ikke vil åbne en restaurant. Eller på anden måde erhvervsmæssige forhold.

En anden siger foring.

Hmm.

Jeg kan se et problem med foring. Der er vel ca 20 meter fra in stue lejlighed til toppen af skorstenen. Det kan ingen emhætte presse.

Motor på loftet vil jeg ikke betale for.

Hvis spiorøret bliver løsningen. Bliver dette spiorør jo fyldt med vand damp. Og på et tidspunkt får jeg vel flydende uønskede smagsforstærkere tilført min mad, gennem emhætten. Gør jeg ikke ??

 

Vil sætte pris på råd vejledning.

 

På forhånd tak.

 

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke se der skulle være noget ivejen med at bruge den som den er, der er jo et naturligt træk i skorstenen, hvis den ikke er lukket til, og angående kondens så vil murværket suge det.
Der sætter sig jo også fedt i røret. ? :-)
Ja, men det er da mere begrænset, i forhold til fuger og mursten i en skorsten, dette rør kan også fjernes igen, det er værre med fedt osv.. i skorstenen.

Det er dog tit set at en nedlagt skorsten bruges til det, ved at montere en ekstern motor i skorstenen.

Men lækkert at afmontere det igen, og pille skorstenen ned senere er det ikke, kan jeg godt skrive under på...
At rense røret eller skorstenen kan komme ud på et, bare størrelsen af kost til forskel. Tror at den dag de fjerne skorstenen i den ejendom så river de nok hele bygningen ned. hehe
Men man skal nok bare sætte en hætte på toppen, hvis man vælger at sætte en rør i skorstenen, så det ikke regner ned og gir vand problemer i bunden af aftræket.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis