Dampspærre i badeværelse

Hej
Endnu engang et emne som er diskuteret meget her i dette forum, men som jeg stadig er lidt i tvivl om.
Her er et billede af mit kommende badeværelse


Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal montere dampspærre under gipsen på ydervæggen hvor brusenichen skal være. Brusenichen får vådrumsmembram og resten af rummet får vådrumsmaling og det kan jeg forstå fungerer som dampspærre?
Hvad så "hulrummet" ved siden af brusenichen hvor der er hylder? Der er vandinstallationer derinde og derfor skal den være mulig at tilgå og kan derfor ikke laves tæt og jeg havde derfor tænkt mig at montere dampspærren på hele ydervæggen (altså bagved "hulrummet").

På den skråvæg er der allerede dampspærre, da jeg oprindelige lavede alle skråvægge med 200mm isolering, dampspærre og 50x50mm lægter. Kan denne dampspærre blive eller skal den i princippet ødelægges?

Jeg ville foretrække at beholde den og sætte plastik dampspærre på den sidste ydervæg med brusenichen. Men selvfølgelig ikke hvis det ikke er korrekt

PFT
Jacob
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor dampspærre sidder 50mm inde, er det ikke et problem, da evt. fugt ville kunne finde "sidevejs" i den konstruktion, og derfor ikke sådan lige lukkes inde, så denne behøver ikke punkteres nej.

Vådrumsmalingen er ikke damspærrende nej, men fugtspærende.

Alle steder der ikke er vådrumsmembran skal der etableres damspærre.

OK. Jeg havde kun tænkt mig at der skulle vådrumsmembram i selve brusenichen, så det er kun 90 cm af ydervæggen. Skal jeg så undlade dampspærre i det område? Eller sker der noget ved at der er dampspærre på hele ydervæggen, når vådrumsmembramen alligevel ikke dækker hele væggen?

Jeg synes at have læst at vådrumsmalingen ville fungerer som dampspærre.
Det gælder generelt at hvor der påføres vådrumsmembran på (skelet)ydervægge må der ikke osse være en dampspærre.

Men i praksis virker det jo lidt tosset at undlade dampspærren i ydervæggen lige der hvor der sidenhen skal påføres vådrumsmembran. (Som alt efter hvor omhyggelig den udføres er mere eller mindre tæt).

Fænomenet er omtalt her:

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=v%C3%A5drumsmembran+dampsp%C3%A6rrende&source=web&cd=3&cad=rja&ved=0CDYQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.gyproc.dk%2Ffiles%2Fdownload%2Fv%2FVaadrum-maj2007.pdf&ei=ylVaUJWsLeWJ4gSOsIHIDA&usg=AFQjCNFtQFoozjNv9vWdsScLYGSvuM36oA

Dog fastslås det osse at vådrumsmalinger ikke er nær så damptætte som f.eks. 0,20 mm PVC dampspærrer!!!

Men det kommer vel an på hvilken slags maling der er tale om?

Og skelnes der ikke imellem vådrumsmembran og vådrumsmaling?

Men bortset fra det så roder man osse lidt rundt i det i linken i mit indlæg:

Vådrum med gipspladevægge
Maj 2007
Udgivet af:
Gipspladeproducenterne i Danmark
Redaktion:
Erik Brandt, SBi
Niels Strange, Dansk Byggeri
Knauf Danogips A/S
Gyproc A/

For et sted fremgår det som jeg skriver at der ikke skal være dampspærre i ydervæggen.
Et andet at beklædninger og malerbehandlinger skal være vandtætte.
Hvilket ikke nødvendigvis betyder at de er dampdiffusionstætte!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også