Minimum trappemål, kvartsvingstrappe

Hej,

Vi skal have placeret en kvartsvingstrappe i et rum med meget lidt plads. Og døre på alle 4 vægge.
Den væg den skal være på er 140 x 260 og målet fra gulv til gulv er 270.
Jeg fandt engang en 'formel' der sagde at man minimum skulle have et eller andet givent tal når man lagde de to mål sammen(140 x 260), men jeg kan bare slet ikke huske hva tallet er? Nogen der kan hjælpe?
Mit største problem er faktisk at under trappen skal der gå en dør ind, så det blir lidt knebent.

Mvh
Louis
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke bare bruge en online trappe beregner, så kan i hurtigt se om det kan lade sig gøre....

Trappe formlen hedder 2 x stigning + 1 x trin = 63 cm
Helt ikke stigning over 18cm og grund mindre end 25cm

Dvs. du har en gang linie på ca. 400cm ( 140 + 260 ) - 45 cm = 355 cm hvis vi snakker en 900mm bred trappe
Og en stigning på 270cm

Stigning 18/270 = min . 15 trin

15 / 355 = 23,66 cm

Dvs. den bliver måske en smule stejl at gå på nemlig. de max 18cm , og med trin på 23.66cm er den måske ikke børnevenlig, man er da nogenlunde behagelig at gå på.
Ka' de' nu pas!

Ganglinien bliver i allerbedste fald: (260 - 45) + ( 140 - 45) = 310 cm

Men nok nærmere: (170 + 50) + (1/4 x 90 x Pi) = 290,6 cm

Kun hvis man nøjes med 13 stigninger vil der være plads! (Og så er vi ovre den trappe-type der mest minder om en hønsestige)

Men måske er der plads til en spindeltrappe!

Men on-line trappeberegneren er nok sagen - på denne tid af dagen! .o)
I de lærebøger vi brugte på tømrerskolen, dengang jeg var i lære, stod der, at man maksimalt måtte have en stigning på 21 cm og at grunden (trinnet målt fra forkant til forkant) mindst skulle være 21 cm.
Ved at anvende disse mål kunne man så få den stejleste trappe, som stadig overholdt trappereglen med 2 stigninger + 1 grund, som skulle holde sig inden for 61 - 63 cm.

Det er rigtigt at man ikke anbefaler at gå over 18 cm i stigning og under 25 cm i grund, men i ældre huse, er man nogle gange nødt til at gå på kompromis med dette.
Det er rigtigt med de 21 cm til stigning og grund!

Og der er idag ingen krav til interne trapper i boliger. (Kun til trapper i adgangsveje)
Man kan endda nøjes med en stige eller et reb med knuder på!

Så der er ikke noget i vejen for at lave en trappe der passer til den hulstørrelse der omtales ovenstående!

Men den bliver ikke ret god at gå på. Den bliver ukonfortabel - kan man sige!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis