Ventilation på badeværelse

Hej
Jeg er ved at lave badeværelse på 1. sal (så der kommer helt sikkert andre spørgsmål fra mig )

Jeg har undersøgt en del om ventilation og har læst mange indlæg her og har fundet ud af, at min oprindelige plan om at lave en fugtstyret ventilator i brusenichen ikke er muligt. Der er kun 220cm til loft og derfor er det i vådzone 1 og der må ikke etableres strøm. 
Der er ikke så gode muligheder for at etablere en ventilator andre steder i rummet (jeg har vedhæftet et billede af rummet) 

I badeværelset er der et vindue og et veluxvindue, så er er gode muligheder for passiv udluftning.

Mit spørgsmål er, om jeg kan nøjes med en ventilationskanal i brusenichen uden ventilator og så åbne veluxvinduet efter bad og få luftet godt ud ?

Pft.
Jacob
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke lave en ventilator over vinduet oppe ved loftet ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej
Lige da jeg læste min indlæg og så billedet, kunne jeg se det var lidt fortegnet. Der er desværre ikke plads over vinduet, dog kunne det lade sig gøre til venstre for vinduet. Det ville dog være lidt grimt udefra, men er det nødvendigt, må det være sådan 

/Jacob
Hejsa.

jeg stod med samme problem som dig, men valgte bare naturligt aftræk, vi har også vindue, som vi åbner, når vi har været i bad, det virker fint. også bruger vi heller ikke strøm til ventilatoren, :-)

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Nu maa jeg forst indroemme at jeg ikke er helt klar over de Danske regler, men hvorfor kan du ikke have et ventilationsroer med ventilatoren installeret i den anden ende af roeret, saa har du ikke farlige elektriske installationer i vaadrummet. Fugtighedssensoren kan vel koere paa lavspaending og via et relae starte ventilatorens motor

Karsten
Det ligner tilnærmelsesvis vores badeværelse på 1. salen, vi har dog en lidt anden placering af møbel og toilet.

Jeg lavede aftrækket lige over bruseren (2,5m lofthøjde - kanalventilator oppe på loftet så man ikke har stærk strøm og den evindelige støj lige over hovedet mens man står under bruseren og er ved at vågne. Jeg placerede fugtstyring i en vægdåse 20 cm fra loft lige udenfor brusenichens vådzone.


/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Hej BOFH
Har du så kanalventilatoren igennem taget?
Er den meget i brug (altså nødvendig?)
/Jacob
Hvorfor skal/skulle ventilatoren absolut placeres i brusenichen?
Når brusenichebegrænsningen, (glas?), ikke når helt op til loftet!

Hvad forhindrer et ventilationsrør igennem loftet og taget?
Som alt andet lige er at foretrække. Bla. fordi det virker effektivt som naturlig ventilation - i kraft af "skorstenseffkten" ?
Til Sitting Bull: Væggen i brusenichen er bare den mest oplagte, da der er bedst plads.
Mener du bare blot et ventilationsrør uden motor? Vil en sådan ikke bare står og suge varm og dyr luft hele tiden?
Det kaldes naturlig ventilation. Brugt i danske badeværelser og boliger de sidst 100 år!

Det er jo osse det der skal til. Konstant flov af luft ud af vådrummet! Mængden reguleres dels af hvor meget luft der kan komme IND i badeværelset og dels af den klapventil der afslutter ventilationsrøret i loftet!

Hvis du monterer en el-ventilator vertikalt eller horinsontalt skal der jo osse et rør til for at den virker. Som jo osse er åbent hele tiden!

Fordelen ved en el-ventilator er at den kan sætte igang lige når der er høj luftfugtighed i rummet - og suge en masse luft ud på kort tid!
En el-ventilator handler mestendels om komfort i badeværelset. Mindre dugdannelse på spejle og fliser osv. El-ventilatoren bruger jo en del energi.

Du nævner jo selv i dit spørgsmål muligheden for at "åbne veluxvinduet efter bad og få luftet godt ud ?" Og det kan du!

Der sker ikke helt det samme. Når du åbner vinduet kommer der osse kold, (men frisk), luft ind, direkte i badeværrelset.

Når du bruger ventilatoren trækkes varm luft fra de tilstødende rum - og derved kold, (men frisk), luft ind i boligen. Via friskluftventiler eller utætheder i-det-hele-taget!

Det med naturlig udluftning, kan da godt volde noget besvær.
Når det om vinteren blæser koldt fra uheldige retninger, er min badeværelsesudluftning tilbøjelig til at lempe en masse kold luft ind.
Jeg har en 100 mm udluftning op gennem taget men også en elektrisk suger. Hvis sugeren ikke kører kan der komme virkelig megen kold luft ned gennem dette.
Nu har jeg monteret en suger, der burde være fugtstyret, som åbner og lukker et spjæld og opgiver dermed den naturlige udluftning.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis