Ventilation på badeværelse

Hej
Jeg er ved at lave badeværelse på 1. sal (så der kommer helt sikkert andre spørgsmål fra mig )

Jeg har undersøgt en del om ventilation og har læst mange indlæg her og har fundet ud af, at min oprindelige plan om at lave en fugtstyret ventilator i brusenichen ikke er muligt. Der er kun 220cm til loft og derfor er det i vådzone 1 og der må ikke etableres strøm. 
Der er ikke så gode muligheder for at etablere en ventilator andre steder i rummet (jeg har vedhæftet et billede af rummet) 

I badeværelset er der et vindue og et veluxvindue, så er er gode muligheder for passiv udluftning.

Mit spørgsmål er, om jeg kan nøjes med en ventilationskanal i brusenichen uden ventilator og så åbne veluxvinduet efter bad og få luftet godt ud ?

Pft.
Jacob
Hej Jeg er ved at lave badeværelse på 1. sal (så... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tja!

Men generelt gælder at hvis rør er ført rigtigt - og hætter, (dvs. luftudkast) er placeret korrekt i forhold til tagrygningen. Ja, så fungerer de som en skorsten og suger luften ud af rummet.

Og det er ikke noget jeg har fundet på. Det fremgår af bygningsreglementet, (inkl. SBI anvisning 230), hvordan det skal gøres! .o)

http://www.bygningsreglementet.dk/br10_02_id145/0/42
Hej igen
Huset er meget højt, så det vil være meget besværligt at montere en taghætte. Så jeg tror jeg er nået frem til en af flg. løsninger:

1) En ventilationskanal i væggen i brusenishen uden ventilator
2) En fugtstyret ventilator monteret til venstre for vinduet cirka 1½ meter fra brusenishen

Hvilken af disse løsninger mener I er bedst?

/Jacob
Når du ikke kan suge/blæse opad må det jo blive henad ;-)

Jeg tilslutter mig ktm's betragtninger omkring passive ventilationskanaler og har også døjet med kuldeindfald på trods af kraftig efterisolering på den kolde del af røret - jeg har selv foreløbeligt sløjfet 2 stk. I min optik er en ventilator med styring klart at foretrække.

Med ventilatoren får du også øget det generelle luftskifte i huset da den vil generere undertryk i rummet den er monteret når den kører og trække luft via omgivelserne - dvs lav lidt luft under døren så der kan trækkes luft ind i badeværelset ad den vej eller monter en ventilationsrist i denne.

Jo tættere du kan placere den på brusenichen jo bedre - på din tegning er der luft over vinduet og dermed også udenfor vådzonen (selvom det måske vil se lidt sjovt ud udefra).

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nu har jeg jo godtnok foreslået hvordan en sådan ventilation BØR eller SKAL være! :o)

Men:

En vandret ventilationskanal ud gennem væggen i brusenichen dur ikke. Den vil svare til de friskluftsventiler der ofte findes monteret i vinduerne. Og hvor det er tilfældigt om der kommer luft ind - eller ud. Afhænigt af vindretningen!

Derimod må det være muligt at monterer en 230V fugtstyret ventilator hvorsom helst i rummet. Og føre luften - i isolerede rør, naturligvis - ud i gennem vægge, skråvægge eller lofter hvorsom helst man måtte ønske det. (Endda osse via naborum. Det er jo på den måde man ventilerer større bygninger)

Hvad med ventilatore for lavvolt - findes der ikke sådan nogle?

Og så forstår jeg ikke det med taget. Er der måske ikke et tag lige ude på den anden side af den skråvæg?

Lidt fantasi er hvad der skal til - så skal det nok lykkes til sidst!!! :o)

Og hvis der er plads til ventilatoren til venstre for vinduet - hvad er så egentlig problemet?

Hej
Jeg tror jeg laver ventilatoren til venstre for vinduet :-)
Når det kun skal igennem ydervæg, skal det vel blot være er rør uden isolering, ikke?

Mange tak for alle de gode indlæg. Det er kæmpe hjælp at få råd og meninger herinde!!!
Annonce
Sæt røret i væggen med lidt hældning ud ad, så du ikke får evt. kondensvand til at løbe ned ad indervæggen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Og sæt en udluftningsrist udvendigt med lameller, der lukker når blæseren ikke kører.

Og nej - ikke isolere røret - ganske unødvendigt gennem en mur med isolering :-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis