skybruds skade eller opstigende grundfugt

Jeg har en anden tråd kørende med at jeg fandt en indermur som var skubbet, efterfølgende fandt vi fugt under gulvene, forsikringen dækker nu og vi skal have helt nye gulve i hele huet.

Ingen kan dog peje på årsagen, den ene forsikrings taksator mener det må være fra skybrud, og den anden mener det er opstigenede grundfugt.

Jeg vil jo helst undgå det sker igen, hvis det er skybrud kan jeg jo nok ikke gøre så meget, men grundfugt så kan jeg vel?

Er der nogen ting man kan kigge efter som giver en klar indikation af det feks er grundfugt?

Underkøkkengulv, kan jeg se at de gasbeton elementer som murene i midten af huset står på er adskilt med noget pap, dog synes jeg det er ret højt oppe det er sat (lige under gulv niveau), skal det ikke være nede ved beton afslutning, altså 20 cm længere nede?

Jeg kan jo bare se at indrevæggende også er fugtige i bunden, men det kan jo i bund og grund skyldes begge dele.

\René
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, normalt vil man lægge pappet helt nede ved fundament / klaplaget.

Om det er opstigende fugt, kan man vel måle sig til, skybrud vil dog have samme effekt, nemlig ophobe væggene med fugt.
Kontrollere om der er murpap ilagt. Opstigende fugt kan det sagtens være, hvis ikke der er murpap, så husk at stoppe med uni 1 mørtel så du stopper muligheden for fugt kan stige op, nye gulve hjælper ikke som sådan, hvis fugten skyldes opstigende fugt.
Der er murpap. Jeg synes det ligger lidt højt.

Jeg har vedhæftet link til folder https://www.box.com/s/8kxubz6svtdsqrmk48v2

Det ser ud som om pap ligger lige under gulvhøjde. Er det forkert?
pap må ikke ligge under gulvhøjde, ellers opstår der risiko for fugt som evt. stiger op i gulvet, trænger videre op i muren.
Ja, det er normalt pappen ligger der.

Jeg vil sige det er oplagt at få etableret et støbt gulv, nu det gamle alligevel skal skiftes, ved godt det er en større omgang, men så er du også sikret mod lignede i fremtiden.
Annonce
@koluda. Du siger ved støbt så er det løst. Gælder det også hvis jeg tager den nemme med 100mm sundolitt og støber på det?

Det er vel bare at jeg sikre at evt grundfugt ikke kan komme op og det kan det vel ikke ved støbt underlag.
Dog kan jeg se ved dørtrin at nogen af dem også er opfugtet selvom der er pap under. Det bekymre mig jo lidt da det så er ret meget og det kan jeg jo ikke beskytte mig mod.
For at svare på min egen tråd, så har jeg idag haft et kloak firma ude og gennemgå hele kloakken og her fandt man ud af at den sidste regnvands brønd , hvor alle nedløb er tilsluttet til, er lukket i låsen pga grene fra en busk. Dvs intet vand kunne komme ud igennem, så det er meget høj sandsynlig årsagen.
Der skal etableres kapilarbrydende lag under gulvet for at sikre at det ikke gentager sig.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis