For lidt tryk på luft/vand varmepumpe

Hej,

Jeg fik i sommers installeret en Luft/Vand varmepumpe, og den har indtil nu taget brugsvand og gulvvarme. Og det har den klaret fint.

Nu har jeg så fået taget mig sammen, og fået radiatorene tilsluttet, men så stopper festen.

Den køre lige et par minutter og kommer så med en fejl, der fortæller at der er for lidt flow på vandet.

Så vandet løber altså for langsomt igennem radiatorene til at varmepumpen kan bruge det til noget.

Der sidder pt. en Grundfoss 25-8 130 pumpe i varmepumpen.

Spørgsmålet er om den kan skiftes ud med en kraftigere eller om jeg kan sætte en ekstra pumpe på den streng der går ud til radiatorene?

Jesper Pedersen

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har haft den samme pumpe til at fungere på gulvvarmen så kunne det tyde på, at der er for meget modstand i radiatorerne -forudsat at der er nok af dem og at de er i parallelkobling. Problemet er, at varmepumpen ikke kan komme af med varmen, og så tripper den.
Er alle termostater helt åbne? Det skal de være for at varmepumpen kører bedst muligt og med den laveste temperatur.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ja jeg har prøvet med alle termostater åben.

For hver gang jeg prøver at starte den, bliver der skubbet lidt luft ud af udluftningsventilerne på radiatorene.

Vil mene det er et to-strengs system jeg har.

Det er koblet op på følgende måde:


Men det er som om der ikke er flow nok på..

Jesper Pedersen

Hej. Som din tegning ser ud har du ikke pumpetryk på radiatorerne. Den skal nok flyttes hen før forgreningen.
mvh

 varmetossen

Der sidder jo en pumpe Grundfoss 25-8 130 i Hydro unit, som pumper rundt. Men den er nok bare ikke stærk nok...

Jesper Pedersen

jeg tror nærmere du har en luftlomme et sted omkring pumpen eller i din unit, jeg oplever samme fejl på min ispind når jeg har pillet lidt for meget på centralanlæget, med mindre du har et usædvanligt stort radiator anlæg skulle din pumpe sagtens kunne flytte vandet rundt uden at varmepumpe staller.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Der er ingen tvivl om at der er luft i. Problemet er bare at der ikke er tryk nok til at presse luften ud.. Lige som luften bliver presset ud af udlufningsventilerne i radiatorene gå enheden i fejl pga. for lidt flow.

der er nok ca. 120 meter rør, og ca. 7 meters stigning fra kælderen og op til 1. salen...

Jesper Pedersen

så skulle du nok kunne få gang i det, har du 2 aftapningssteder på din centralvarme?

det har jeg lavet på mit, så jeg fylder vand på returen og tapper af på frem, så når jeg bøvler med luftlomme så fylder jeg vand på og lar frem stå åben et godt stykke tid, samtidg med jeg render rundt og lufter ud på systemet (husk at din pumpe må ikke køre mens du fylder på
jeg har vel omkring 600 m rør i alt på mit system, og en masse ventiler, så når jeg endelig roder så lukker jeg af for gulvvarme delen da luftlommer her er et marreridt (jeg har ikke buffertank)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Kan nu se at det åbenbart køre i ring.. Det sted jeg har ned ved varmeanlægget er 3/4 som så senere går over i 1/2 inden det stiger de 7 meter op..

Et andet sted har jeg så 3/4 som ser ud til at gå hele vejen op.. Det kunne være jeg lige skulle prøve at koble på dem i stedet for?

Jesper Pedersen

hmm hvilken for for opvarmning havde du før VP ? det er vel ikke en åben expandtionsbeholder du har førsøgt at varme op ?

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der var fjernvarme før.. Det er et hus fra 1920 så hvordan de har lavet det i tidens løb må guderne vide

Jesper Pedersen

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis