varmeinstallation og isolering

Hejsa

Jeg har lavet en tegning af min varmeinstallation fra fyret til vandvarmere..... håber den giver mening :-)

Mit spørgsmål går så på hvor og hvormeget isolering skal jeg ofre på det og hvor giver det mening. Jeg har lavet 3 ringe mærket med "1" "2" "3" 

Håber på nogle af jer "kloge hoveder" kan hjælpe :-)

Mvh

 

Thomas

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Thomas
Hvis vi ser på det rent beregningsmæssigt, så bliver du "straffet" hårdest i det "antaget" uopvarmed fyrrum og i jorden. Nu er isolering af rør ikke det dyreste og kan stort set altid svare sig, det største tab vil være fra dit fremløb, da der er størst temperatur forskel mellem omgivelserne og røret.
Jeg anbefaler altid at isolere så meget som muligt, mest fordi udgifterne er relativt små. For at kunne sætte tal på er det nødvendigt med nogle ca. tal.
Her er anbefalinger http://www.byggeriogenergi.dk/isolering-roer samt i pdf-filerne kan du se lidt om besparelsen ved at øge isolering. Men ikke fra uisolerede rør.
Men det kan give en god indikation af at isolering er betalt tilbage inden for få år, så hvis du er igang så er det efter min bedste overbevisning bare at smide 50 mm på.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Jeg føler mig også hård straffet :-) fyrrummet er et gammel malkerum og er ikke vildt godt isoleret....... som opbygningen er idag er det svært at gøre noget ved....... der er dog dobbeltvæg og altid dejligt varm derinde :-D loftet er vælvinge af leca og støbt overpå........ har overvejet at smide nogle halmballer på loftet over fyrrummet, indtil jeg får "tid" til at bygge den helt om. Spørgsmålet går i høj grad på hvormeget isolering der bør være på...... jeg har ikke haft åben i jorden og kigget hvor meget der er på men sneen smelter heldigvis ikke hvor røret ligger :-)

Mvh

 

Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis