Tag underdimensioneret - ansvar?

Hej,

Jeg har fået udskiftet taget på mit hus. Det gamle tag var eternit-skifer og det nye tag er naturskifer, der jo er et tungere tag end det gamle. Tømrerfirmaet, der har haft opgaven med taget, har lavet spærforstærkning/opretning, men jeg er bange for at det ikke har været nok. Man kan se nedbøjninger i tagpladen flere steder.

Hvis ansvar er det at tagkonstruktionen kan bære det nye tag - mig som bygherre eller tømrerfirmaet? I kontrakten med tømrerfirmaet er der ikke nævnt noget om dimensionering. Betingelserne der er aftalt er AB92

Mvh
Carsten
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis de har lavet beregningerne og udført en forstærkning er det selvfølgelig deres ansvar.
Tak for svarene,

Der er ikke lavet beregninger overhovedet - tømrerfirmaet har bare sagt til mig at taget sagtens kunne bære.

Ja, men så er det om de har lavet en forstærkning eller bare en opretning af spær.

Tit laver man jo bare en påforing af spærene, for at opnå en ret flade, og ikke nødvendigvis for at forstærke spærene.

Selvfølgelig er der en vægtforskel mellem eternit og naturskiffer, men hvis der også er lavet forstærkning af spærene, burde den vægtforskel ikke betyde det store, hvordan ses den tydelige nedbøjning du snakker om... ?

Og hvor meget er det ?

Er det gitterspær konstruktion, eller en bjælkespær tagkonstruktion du har ?
 
I følge Dansk Ingeniørfornings "Belastningsforskrifter" 8. oplag 1971,
vejer almindelig skifer og asbestcementskifer det samme, nemlig 25 kg pr m2.
Jeg ved ikke om du kan bruge oplysningen til noget, men det kan være tømrerfirmaet vil bruge den.

Venlig hilsen
Knud
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis