Muret stik el svag bue over port


Hej her. Er der nogen her der kan hjælpe mig med hvordan jeg murer et såkaldt stik el en svag bue- teglbjælke (mursten på højkant) i en exsisterende bygning. ved ikke hvor meget det skal bue og ved heller ikke hvordan der streges op til sten så det passer med længden på murhullet og lige meget mellem fuger  

Jeg skal have udskiftet en gl træport i en længe, med en ledhejseport iden forbindelse vil jeg have alt det gl træværk væk så der ikke er vedligehold på tømmer.
 
Nyt stik el bue skal have en længe på 3.25 cm og mur er 31 cm tyk.

matrialer og div for at lave skabeleon el understøtning er intet problem  ej heller hvis det er i jern - stål

På forhånd tusind tak

Kjøller

Vil gerne høre om hvor kraftig en trærem jeg skal bruge til et spænd på 5 m .

Remmen skal bære  spær (45gr) med et spænd på 8 m.

 

På forhånd tak 

Mvh

Hkpreventer  

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej,

Er ked af at sige det, men der er ingen let løsning her
Det er frem med de gamle matematikbøger og finde udaf hvad radius for buen skal være, for at din bue får den rigtige bredde med den højde du nu ønsker i buen.

Har selv flyttet 2vinduer her i sensommeren med muret stik og skulle regne mig frem til hvad de originale stik var sat efter, så har været igennen noget ligende.

Bedste råd jeg kan give, når du er nået frem til din radius, så byg en ordentlig skabelon/form som du kan sætte buen efter "den bestemmer hvor pæn din bue bliver" Og når din bue er så stor, så skal du bygge den så den kan klare vægten.

Ellers så tager du bare længden på din bue "den krumme del" trækker en fuge fra på ca. 1cm, så deler du med tykkelsen på dine sten incl. 1cm fuge og får antal sten buen skal bestå af.
Men du er nød til at lege med fugebredden for at få det til at gå op med hele sten selvfølgelig.
Husk at du altid skal ha en fuge mere end antal sten!

Og så skal du huske at få skåret stenene i begge sider ud imod buen i den samme vinkel som din skabelon har fra centrum til dit buestykke, i de 3-4skift som buen skal sidde i.

Så er det legetid og prøvelægge alle sten på buen og få sat dem med ens mellemrum helevejen over "unøjagtigheder bliver en øjenbæ alle vil se" når pusselspillet er gået op, mærker du af på buen hvor stenene skal være. Så sætter du dem efter de mærker når du går igang med at mure.
Det er en god ide at sætte de sten du har mærket op efter på de samme steder når du murer stikket.

Ellers er det bare 3-4sten i den ene side, så 3-4sten i den anden side og frem og tilbage indtil du når midten.

Husk styresnore på tværs af buen, så dine sten bliver sat lodret.

Præcision betaler sig virkeligt her, men tro mig når du er færdig bliver du sku osse stolt af resultatet


 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
Gælder ovenstående vejledning for segmentbue eller kurvehangsbue? :o)

Ihvertfald handler det jo om overdækning af muråbninger og der gælder en ordentlig håndfuld murefaglige regler for udførelsen af stik og buer!

Jeg vil tro at der findes materiale om emnet hos f.eks. Kalk- og Teglværksforeningen eller hos Murenes Fagforening. Eller på biblioteket!

Der findes en "gammel" bog :

BYGNINGSKONSTRUKTION FOR bYGNINGSKONSTRUKTØRSKOLEN

Af: Arkitekt Aksel Jensen M.A.A.

Teknisk Skoleforenings Forlag, Odense 1964

Deri er en 3-4 sider om emnet og hvis du kan finde bogen er du godt på vej!

Hej  siger tak for de to svar jeg har modtaget

Er helt enig med at gøre det ordentligt første gang ....og tak for ide med bøger på evt biblioteket samt div lev af teglsten.
Ps er der flere forslag/ ideer høre jeg  gerne fra jer

Mvh
kjøller

Vil gerne høre om hvor kraftig en trærem jeg skal bruge til et spænd på 5 m .

Remmen skal bære  spær (45gr) med et spænd på 8 m.

 

På forhånd tak 

Mvh

Hkpreventer  

Her er et link til bogen Sitting Bull henviser til. http://www.danskbyggeskik.dk/pdf/get.action;jsessionid=35A22986516018172B6A298B81D060DE?pdf.id=784

Det fikser jeg...
Ikke helt den samme.

Men den ligner.

@hk prev

Sæt spørgsmålet om bjælken i en ny tråd. Og kom så med en ordentlig forklaring om hvad det er den trærem skal gøre! :o)
Hej Sittingbull- trærem har intet med mit nye projekt at gøre ......ved ikke lige hvorfor den har sneget sig ind .........trærem er et tidligere projekt til overdækning af mit flisdepot.

Håber det er til at forstå

Mvh
Kjøller

Vil gerne høre om hvor kraftig en trærem jeg skal bruge til et spænd på 5 m .

Remmen skal bære  spær (45gr) med et spænd på 8 m.

 

På forhånd tak 

Mvh

Hkpreventer  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis