Hulmursisolering?

Halløjsa!

Jeg overvejer at hulmursisolere mit hus. Hvis det altså kan lade sig gøre  Hytten er et byhus i tre etager plus kælder og er fra 1886. Fundamentet består består af almindelige mursten, der står i jorden i et område med højt grundvandsspejl.

Hvor stor er sandsynligheden for, at der er en hulmur, man kan proppe isolering i?

Hvilket materiale vil være godt? Jeg har læst lidt om papiruld og tænker, at det i hvert fald er en skidt løsning i et hus, hvor der sikkert trækker fugt op i murene. Jeg har også fundet noget, der hedder Iso Arctic, nogen der har erfaringer eller holdninger til det?

Og hvis I lige kender til nogle tilskudsordninger, så vil jeg også meget gerne høre om dem!

mvh. tina
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej tina.

Vi fik hulmursisoleret vores hus i foråret. Matrialet der blev brugt var stenuld, og der var plads til godt 80 mm. Ham der udførte opgaven sagde at man skulle holde sig langt væk fra papiruld, generelt alt der indeholdt ordet papir.

Vi har kunne mærke forskel med det samme, så dette kan varm anbefales, plus det er til at betale!

Nå men med hensyn til tilskudsordninger tastede vi arbejdslønnen før moms ind på skat's hjemmeside (håndværkerfradrag).

Vi fik også tilskud fra energimidt fordi vi havde fået lavet energiforbedringer. Inden vi fik hulmursisoleret gik vi på energibolig.dk og fulgte vejledningen der (du får 2-3 forskellige håndværkere ud og giver tilbud, og vælger du en af dem, får du energitilskud). - Dette udløber i slutningen af 2012

Jeg håber disse informationer kunne bruges,

Venlig Hilsen

Michelle


hvorfor leje, når man kan eje :D
Kender ikke Iso Arctic overhovedet.

Men det er jo ganske imponerende at udbyderen på sin hjemmeside påstår at materialet isolerer 20% bedre!
Påstanden basserer sig udelukkende på en parantes i en rapport fra:

Danmarks Tekniske Universitet, Institut for Byggeri og Anlæg.

Og navnet på rapporten er:

Analyse 6. Komponentkrav, konkurrence og eksport
En kortlægning af innovation i byggekomponenter
Februar 2011

Derimod findes ikke skyggen af tekniske specifikationer på udbyderens hjemmeside!
Tusind tak for jeres svar. Jeg vil da lige kigge lidt på den hjemmeside, du linker til, Michelle :-)

Desværre ser det ikke ud til, at der er hulmur i mit hus, temmelig øv! Så jeg må kigge lidt på indvendig isolering i stedet for... (Tips og tricks til dette modtages også med kyshånd :-))

mvh. tina
Hej

Vi er selv de lykkelige ejer af et hus fra 1877 og der er ingen hulmur :-( men vi har isoleret indvendig var at sætte
en ekstra væg op og så isolere med 100 mm glasuld.
samtidigt har vi isoleret loftet med 300 mm papirgranulat og det gør at vi har et fornuftigt varmeforbug
og et fint indeklima. (synes vi selv :-) )
Men hvis jeg havde haft råd ville jeg isolere udvendigt, altså beklæde ydermuren med bats (feks skalflex)
det er bedre og det kræver ikke at du skal hive alt indvendigt.

Hilsen Jan

Badedyr, det må jeg hellere også komme i gang med - mit hus bruger ret meget varme :-) Jeg har også overvejet at isolere udvendigt, men ændringen fra murstenshus til "noget andet" synes jeg er lige rigeligt drastisk. Hvis det også er dyrt, så er det nok ikke den vej, jeg skal gå. Tak for dit input! :-)

mvh. tina
Annonce
Badedyr, det må jeg hellere også komme i gang med - mit hus bruger ret meget varme :-) Jeg har også overvejet at isolere udvendigt, men ændringen fra murstenshus til "noget andet" synes jeg er lige rigeligt drastisk. Hvis det også er dyrt, så er det nok ikke den vej, jeg skal gå. Tak for dit input! :-)

mvh. tina
Hej

Ja der er ikke andet for end at du/i må igang.

For motivationes skyld kan jeg da lige berette at vi brugte
ca 1500 L olie sidste fyrringssæson men da vi nu er blevet
helt færdig med huset kommer vi nok ned omkring 1200 L
og det er til trods for vi har en rimelig stor hundelem
hvor kulden fiser ind.

Hilsen Jan
djmisser: Hvad var mandens argumentation for at holde sig langt væk fra papiruld? Andet, end han ikke brugte det? Jeg har ingen steder overhovedet kunne finde noget negativt om papiruld... Tvært i mod. Jvf, de ting jeg har kunnet finde, skulle det både varme og lyd isolere bedre og være mindre brandbart end f.eks rockwool. Samt det kan afgive fugten igen, hvis der kommer fugt ud i hulmuren, hvor i mod mineraluld har svære ved at afgive fugten igen hvis den har ophobet sig.

Jeg har valgt papiruld. (venter på tilbud). Ud over det, overraskende hvor meget lort der ligger i en hulmur. Vi har valgt at åbne muren for hver halve meter og suge al mursten og puds ud, som under vinduer bl.a lå i en halv meters højde. Jeg håber at dette kan minimere chancen for kuldebroer, fodtræk osv. Det gik faktisk lettere end jeg regnede med.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skulle jeg vælge isolering til mine ydervægge, så ville det altså blive flamingo granulat, det har ikke samme problemer med at pakke sig sammen, og over tiden synke sammen, som bla. mineraluld og papirulden har, specielt i gamle ydervægge, hvor der kan være meget møg i ydervæggene, og svært tilgængelige zoner, syntes jeg at flamingogranulaten kommer til sin ret.
Skrevet af taina på 13 sep 2012 11:41
Halløjsa!


Og hvis I lige kender til nogle tilskudsordninger, så vil jeg også meget gerne høre om dem!

mvh. tina


Hej Tina,

Prøv at kontakte 3byggetilbud. Udover at de formidler håndværkere, så kan de også fortælle dig om de forskellige tilskudsmuligheder, hvis du vil have det lavet, fremfor at lave det selv.

God arbejdslyst
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis