Skal et køleskab monteres med jord?

Hejsa

Jeg er midt i en forsikringssag angående ulovligt el.

Sagen er at køkkenet er renoveret i 2010, og køleskabet er ikke monteret med jord.

Jeg har talt med 2 forskellige autoriserede installatører og har fået to forskellige svar på dette.

Installatør 1, siger at køleskabet skal monteres med jord.
Installatør 2, siger at køleskabet ikke behøver at have jordforbindelse, da den sidder bag en hpfi afbryder.

Hvem har ret?

Jeg har været ved at kikke på http://www.sik.dk og jeg kan ikke umiddeltbart finde info omkring dette, så hvis der er nogle der har et direkte link hvor det i bekentgørelsen står noget omkring dette, så ville jeg blive glad.

Hejsa Jeg er midt i en forsikringssag angående... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
er det ikke jord i stikkontakten, eller er der ikke jord på det stik til køleskabet? Synes ikke det fremgår tydeligt at din tekst. Er det stikproppen, så skift den, det tager 2 min, eller få din elektriker til det når han alligevel er der. Det gør han sikkert gerne 

Der er ikke nogen regler der siger man SKAL lave jord i en køkken el installation, hvis det kun er selve køkkenet der bliver renoveret. Hvis ikke der bliver etableret nye kontakter, er der ikke krav til det.

Er der derimod også lavet ny elinstallation i 2010 skal den i køkkenet leve op til gældende regler 2010. Hvilket vil sige at der skal være jord i alle kontakterne.


Dog må man som din elektriker siger, godt etablere 2 nye stikkontakter til en eksisterende installation, uden at etablere en aktiv jord til dem, men dette vil jeg klart fraråde dig, da du vil mangle den til alle de apperater du har med 3 ben. Og du skal hellere presse på med at få jord, hvis valget står mellem at lave 2 uden, frem for 2 med. Det er jo alligevel ikke dig der skal betale det ekstra det koster
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis