Tagkrysfiner eller OSB plader til brændeskur

Hej. Jeg er igang med at opføre et nyt brændeskur, jeg har en taghældning på 15c på taget og planlagt at der skal shingels på efterfølgende. Mit spørgsmål er så om jeg skal bruge tagkrydsfiner eller kan jeg nøjes med den billigere OSB plade, det skal siges at den ene del af brændeskuret er er rigtigt skur som jeg overvejer at isolere på et senere tidspunkt. Mvh
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
OSB i kvalitet 3 kan anvendes hvis ikke taget er tænkt at skulle gås på. Behov for understøtning/spændvidde mv se: http://www.krydsfiner.dk/6storage/308/0/sterling20osb20brochure.pdf
Det er selvfølgelig "kun" et brændeskur der er tale om, men trenden går mod at der anvendes høvlede og pløjede tagbrædder som underlag for tagpap, da man så nedsætter risikoen for fugtrelaterede skader som skimmelsvampe som f.eks. ofte ses på undersiden af krydsfiner i den slags konstruktioner.
OSB plader er nok mere fugtfølsomme end andre produkter.
Til et brændeskur kan det vel prismæssigt være lige meget om man investere i det ene eller det andet produkt.
Ja, der er fordele ved de høvlede og pløjede brædder til det formål!

Men dannes der egentlig ikke osse skimmelsvamp på brædderne? Og hvorfor ikke?

Jo der dannes også skimmelsvampe på brædder, men ikke i samme omfang, og min mening er at ved krydsfiner udgør limen en form for fugtspærre, så fugten ophobes i det yderste lag, og derved danner grobund for skimmelsvampeangreb
Annonce
Ja, det er egentlig meget tænkeligt!

Og det er jo ikke så godt.

Og leder i øvrigt frem til næste følgeslutning!

Der er besynderligt at tagplader som underlag for tagpap ikke udføres perforerede!

Det ville reducerer risikoen for dampbuler, sikre hurtigere udtørring såfremt pladerne får lidt vand inden pap-på-brændingen og altså reducerer faren for skimmelsvamp.

For hvis spærene er oplagt så de passer med pladelængderne så er disse immervæk hurtigere og billigere at anvende!
Det er pga. den vandbestandige lim der bruges i finerpladerne, at pladerne hurtigt sætter skimmel.

Og der findes faktisk fungicid behandlede plader til formålet, de klades vist for antimug/anti skimmel behandlede plader hos trælasten, disse koster selvfølgelig også mere, da de laves i mindre antal, og selvfølgelig er dyrere at producere.

Men rupløjet brædder er stadig den bedste løsning til tagpap efter min mening.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis