Skal jeg anmelde eller søge byggetilladelse?

Hej,

jeg skal til at bygge et udhus/opbevaringsskur og er gået død i hvilke regler der gælder herfor. Derfor ringede jeg til teknisk forvaltning og fik at vide at byggeriet skal anmeldes. Men det kan jeg alligevel ikke få til at passe. Fakta er:

  • Skuret bliver på 20 m2.
  • I forbindelse med huset er der en integreret carport + udhus på ialt 38 m2. Disse er opført i forbindelse med vi byggede vores hus i 2005 og står også på BBR meddelelsen.
  • Afstand til skel er under 1 meter men naboens hus fra skel er mere end 10 meter.
  • Skurets side mod skel er ca. 5 meter. Højden bliver ca. 2 meter
  • Grundens totale bebyggelse overstiger ikke 25% efter projektet er opført.

Ifølge Teknisk Forvaltning skulle jeg anmelde byggeriet. Men i anmeldelsesblanketten står der at hvis det samlede areal af bygningerne bliver over 50 m2 så skal der søges byggetilladelse? Tæller de eksisterende 38 m2 med i det totale areal der maks må være 50 m2. Eller indgår de 38 m2 ikke i opgørelsen idet disse er godkendt i den oprindelige byggetilladelse fra 2005?

Håber nogen kan komme med et klart svar.

Hilsen Thomas

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal bare anmeldes, eksisterende bygninger tæller jo ikke med i m2 antallet på den nye bygning.
På bygningsreglementet.dk står der:

Fremover kan garager m.v. med et areal på op til 35m2 opføres uden anmeldelse til kommunen, dog skal garager m.v., som opføres i forbindelse med sammenbyggede enfamilieshuse, anmeldes, hvis arealet er over 20 m2.

så vil jeg mene at jeg slet ikke skal anmelde da skuret er under 35 m2?



At anmelde byggeriet og at søge byggetilladelse er ikke det samme!

Er dit hus et "sammenbygget enfamiliehus" ?


De 35 + 3 m2 har du allerede fået godkendt!

Hvis du ikke havde nogen carport mv. så ville det jo være nybyggeri. Og du skulle søge byggetilladelse. Fordi dit projekt ville blive 38 + 20 m2 = 58 m2



Dit nye skur skal indgå i beregningen af bebyggelsesprocenten!
Fordi arealer ud over 35 m2, (carport, skur udhus og den slags), "belaster" bebyggelsprocenten!

Beregningsreglerne fremgår af bygningsreglementet! (§2)

http://www.bygningsreglementet.dk/br10_02_id11/0/42




Jeg er godt klar over forskellen på anmeldelse og byggetilladelse

Vi bor i en almindelig villa på en 1400 m2 grund. Total bebyggelse er i dag 200 m2 og derfor langt under 25% reglen.

Vil det sige at fordi de 35 + 3 m2 allerede er godkendt så har denne bygning ingen betydning for at jeg opfører en anden bygning på grunden på f.eks. et 20 m2 skur? I så fald skal der jo hverken anmeldes eller søges byggetilladelse. Undskyld men det kan godt være at jeg er lidt tykhovedet hvad dette angår
Hør nu her! :o)

Du har en villa på på 200 m2 på en grund på 1400 m2

Nu vil du bygge dig et skur på 20 m2 i tilknytning til den eksisterende carport!

Hvad skal man så gøre i.flg. bygningsreglementet? Indgive anmeldelse jo. Simplere kan det ikke være!

De 35 m2 der omtales i bygningsreglementet forudsætter at du ingen carport eller skur eller lignende har på din grund!.
Det er jo klart at du ikke kan bygge dig en carport på 34 m2 i år - uden anmeldelse. Og en carport på 34 m2 næste år - uden anmeldelse. Og en carport på 34 m2 i 2014 - uden anmeldelse. Og en carport på 34 m2 i 2015 - uden anmeldelse.Og en carport på 34 m2 i 2016 - uden anmeldelse. Har jeg ret i? :o)

Betingelsen for at du kan bygge en carport på op til 35 m2 uden anmeldelse er at du ikke har en i forvejen. Kan man sige.
Der er jo andre krav i bygningsreglementet der skal overholdes. Bla. indgår arealer af carporte, udhuse og. lignende på mere end 35 m2 i beregningen af bebyggelsprocenten.

Står der ikke noget om bebyggelsesprocent på den anmeldelsblanket du har fået fra kommunen?






Annonce
Sitting bull, nu er jeg næsten med. Men der står også at der skal søges byggetilladelse hvis arealet er over 50 m2. Så hvis jeg bygger et skur på 49m2 i forlængelse af min eksisterende carport så skal der stadig kun anmeldes selv om det totale carport areal (incl eksisterende carport) bliver 87 m2. Det er kun hvis nybyggeriet overstiger 50 m2 at der skal søges tilladelse.
Javist!

Men bygningsreglementet skal jo ALTID overholdes. Det handler ikke KUN om anmeldelse eller byggetilladelse!

Og der er massevis af krav der skal overholdes. Afstande, brandkrav osv.

Man og du skal iøvrigt huske på at der altid skal søges om byggetilladelse. (Spørge om lov - kan man sige). BORTSET fra de tilfælde hvor man kan nøjes med en anmeldelse eller ikke søge noget. {Anmeldelse eller ingenting er en undtagelse fra bygningsreglementets gennerelle krav!}

Men hele ordningen forudsætter at du overholder bygningsreglementet - under alle omstændigheder!

Så hvis du ville bygge 49 m2 skur så skulle du stadig indgive anmeldelse. Fordi det står i bygningsreglementet! Og det skal du overholde!

Om du kun ville bygge 9 m2 skur så skal du IKKE søge eller anmelde. Fordi det står i bygningsreglementet! Men du skal jo stadig overholde kravene til brand, afstande til skel og bebyggelsesprocent! Og alle de andre krav.



Tak for svar. Jeg er blevet en del klogere på bygningsreglementet. Jeg er selvfølgelig med på at andre forhold skal overholdes. Jeg bygger 1 meter fra skel. Ingen vinduer mod naboens grund. Naboens hus ligger 10+ meter fra skel og højden på mit skur bliver ca. 2,5 meter (ikke højere) og endelig leder jeg vand til det eksisterende udhus' afløb.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis