Bygning af kaninbure

Hej

Jeg har for et stykke tid siden bygget kaninbure i tre etager - i kan se et billede af kaninburene her. De er bygget i vandfast krydsfinér og fungerer ok, men jeg er alligevel ikke helt tilfreds. Dels er der brugt for tunge materialer(der skal mere end to mand til at flytte skidtet) og især lågerne er jeg ikke glad for. Jeg syntes selv det var smart at de åbnede nedad - det er det ikke!!! De er svære at lukke, fordi der sætter sig skidt under dem og de er i vejen når man skal ind til kaninerne osv. Derudover har jeg ikke været helt god til at lave selve lågerne med net - de er lidt skæve osv. 

Jeg står og skal bygge tre nye bure SNART, da vi har fået kaninunger, der skal tages fra moderen indenfor de næste måneder. 
Jeg søger derfor generelt lidt gode råd til materialevalg, hvordan jeg får lavet de låger med net så de ikke bliver skæve og så en smart lukkemekanisme. 

Så har lavet lignende projekter? Og har i bare nogle gode råd til at forbedre det hele lidt til næste gang?

MVH Mikkel

Mangler du materialer til dit gør-det-selv projekt, så find dine byggematerialer her.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mkongsfeld

Du kan lave en ramme og sætte noget kyllinge-tråd på dem og samle rammerne, du skal ha' et tæt tag og mindst et sted hvor der er læ, men her kan du lave en kasse kaninerne kan søge ly i.

Det vil kunne reducere vægten betydeligt, evt med kassen der kan tages af inden flytning.

Sørg for at der er plads nok, men det ved du jo nok allerede.

Lågerne kan du lave af lægter eller flækkede 1" x 4" f.eks. & blade/lime/skrue dem sammen, du kan lave lågen i toppen, så undgår du generne med noget som sidder i klemme, bortset der hvor du har dit ly for vejrliget.

Håber lidt på at det gav dig et lille tip til hvordan det kan gøres.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ja, det gav da lidt ideer, men vil jo stadigvæk gerne have det i tre etager. Så duer det jo ikke at åbne i toppen... Og de skal stå ude og halm/strøelse skal helst ikke blive alt for vådt af evt. slagregn - heller ikke i "ude"-delen af buret.

Fordelen ved lågerne som de er nu er at rengøringen er nem, da man bare kan åbne og skrabe det hele ud - men de giver så andre problemer. Måske skal de bare åbne opad istedet med en eller anden krog/mekanisme til at holde dem åbne mens man gør rent...

Mangler du materialer til dit gør-det-selv projekt, så find dine byggematerialer her.
mkongsfelt

Det med de 3 etager har jeg da helt overset, ikke tænkt nærmere over indrømmet.

Det er nok ikke nemt at få alle sine ønsker og ideer til at gå op i en højere enhed.

Måske der er andre der kan komme med lidt indput.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det er jo ikke lågerne der er årsagen til de er så tunge, det er jo selv krydsfiner konstruktionen.

Af hensyn til møg i bunden, hvis lågen hængsles i toppen, så løser det lidt dette problem.
Koloudabyg > Det har du helt ret i. Jeg har også overvejet at hængsle lågerne i toppen, så skal jeg bare finde en løsning på at holde dem åbne, når der skal gøres rent, men det er jo bare at sætte en krog på.

Mht. vægten, så ja...det er krydsfiner konstruktionen. Hvilke tykkelser krydsfiner ville du anbefale til sådan et projekt? Eller ville du vælge andre materialer?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis