Hvilken blæser til solbox

Hej alle.
Kort og godt. Hvilken blæser bør jeg bruge til en hjemmebygget solvarmebox, en af dem med sodavands dåser. Hvor mange m3/hour eller CFM bør den være på. Boxen er 180cm x 85cm og sættes op på et lille sommerhus på ca. 40m2.  Hvor bør blæseren sættes, inde i boxen eller inde i huset for let udskiftning.
Venlig hilsen foyn.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med den her?

http://www.harald-nyborg.dk/p9089/solcelle-ventilator

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ser interresant ud, men jeg har solcelle osv. Det er bare blæseren jeg skal have fat i. Det skal være en blæser som dem der i en pc. Mit problem er hvor meget luft den skal kunne flytte. Jeg vil nødig have en der er for hurtig eller for langsom.
Jeg tror du skal starte med blot at købe en blæser du ’tror’ på!

Du kan sikkert sagtens finde en blæser, som fabrikanten lover f.eks. 100 m³/h på ved studsen, men du ved jo ikke hvad tryktabet i dit solpanel er og dermed hvor meget kraft der tabes den vej.

Jeg synes ’øldåse-modellen’ er meget fin og netop på grund af den store hedeflade på øldåsernes overflade vil den givetvis være meget effektiv med den rette mølle, men jeg tænker også at tryktabet gennem den må være stort pga. den turbolerende luft.

Jeg har selv en rigtig god model på mit sommerhus (66 m², som i byggemål er meget lig din, og da den er lidt pebret pris, går jeg med tanker om at bygge en selv til annekset.

På den jeg har købt lover fabrikanten netop 50- 100 m³/h afhængig af indstilling og sol. Luftmængden justeres på et almindeligt indblæsningsarmatur dvs. du justerer luftmængden (og temperaturen) på hvor meget du drejer den og blæseren kører afhængigt af solindfaldet.

Jeg tror jeg vil vælge at anskue opgaven sådan her; dit område, der skal ventileres er 40 m² x 2,3 m ~ 92 m³. Hvis du antager, at møllen taber 40 % i panelet( inkl. den termiske opdrift ved at solen skinner på den sorte flade + 20 °C temperaturhævning) vil du teoretisk kunne udskifte luften i størrelsesorden 0,5 gange/time.

Hvis du konstruerer panelet så du kan parallelmontere en blæser yderligere, vil du kunne øge luftmængden uden at øge hastigheden med følgende støjproblemer. Du skal også være opmærksom på, at øge lufthastighed medfører typisk nedsat nyttevirkning.

Det sidste forslag gør så nok desværre at møllen skal sidde udenfor i bunden af panelet. Jeg tænker at det eneste sted, der kan skaffes plads er der?
Så skal du jo bare have en blæser til 12V - alm. kabinetblæser kan du få i enhver pc-shop - find evt et gammelt brugt pc-kabinet på en genbrugsstation hvis du må klunse der.

Du kan selvfølgelig også lave den dyre og shoppe en specifik model - eg.

http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/index.php?cPath=47_151

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg takker for svar VVS`EREN og BOFH. Den blæser jeg vil vælge er Noktua NF-S12B FLX som kan blæse med 100 m³/h. Jeg har bygget box´en således at der er plads både foroven og forneden. Ville i sætte en begge steder eller bare en i toppen.
Annonce
Jeg kender ikke den specifikke blæser - Jeg ville kun sætte en i toppen pga opdriften fra den varme luft.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har et andet spørgsmål, da jeg selv er ved at eksperimentere med en dåsesolfanger: Sætter man blæseren ved indgangshullet og blæser kold luft ind eller ved udgangshullet og suger den varme luft ud af kassen?
Jeg sætter blæseren foroven og inde i boxen, så den blæser den varme luft ind i huset.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis