Diesel eller Benzin

Uha er rigtig meget i tvivl om jeg skal ha Diesel eller Benzin.

Vi skal ha ny brugt bil fra 2008-2010.
Har mest kig på Diesel biler som Opel Corsa 1.7 CDTI 125 & Peugeot 207 1.6 HDI 109 GT
De kører begge lige over 20 på literen.
Har rigtig svært ved at finde tilsvarende biler i Benzin, der kan matche km/l og stadig er lidt sjove at køre rundt i.

Vores daglige kørselsbehov er 50 km ialt for frem og tilbage til arbejdet.
Udover dette vil der også være kortere ture i Kbh. Vil selvfølgelig overveje at tage cyklen på posthuset mm istedet for Diesel bilen.
Men er det et mønster hvortil I vil anbefale Diesel frem for Benzin ?

Problemstillingen er : Kæresten vil have en bil der går langt på literen, basta og jeg vil have en komfortabel og lidt sjov bil som går så langt som muligt på literen.

Skal dog siges at vi har haft kig på en Fiat 500 0.9 TwinAir, men fandt den alligevel en kende for lille (Har ikke prøvetkørt - Kun ud fra billeder)

VIL IKKE STARTE EN KRIG, SØGER BARE GODE RÅD for gider ikke sidde med et partikelfilter der skal skiftes i tide og utide..
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til korte ture og en del bykørsel vil en benzin være at foretrække frem for diesel.

Men prøv evt at kigge lidt på beregneren her og plot jeres tal ind


http://www.fdm.dk/bilkoeb/benzin-eller-diesel

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

fiat 500 twin air ---- gaaab! Du får INGEN bil der både er "sjov" på din måde, og kører langt på literen! En bil som Corsa een syv, kan måske præstere 20-22 ved pææænt kørsel, men ramler meget let ned på 10-12-14 km/l ved lidt pedal! Og husk, når du fiser rundt i kbh går den slet ikke langt! Husk! Heste skal have havre. Til pendlertur er en dielsel med 90 hk rigeligt

 

Syntes ikke rigtig FDM linket kan bruges til andet end udregning af det økonomiske aspekt.

Jeg er mere på jagt efter om Diesel motoren vil blive "renset" igennem, når jeg kører de 50 km frem og tilbage på arbejdet, så motoren (partikelfilteret) ikke tager skade af et par små ture rundt i Kbh.
Tror ikke vi kommer til at køre decideret kolde ture, men måske turen hvor motoren kun har været varm i kort tid
ja, 50 km er hvad vi kører dagligt og er rigeligt til en moderne dieselbil, MEN de korte ture!! Her er det ikke helt så meget koldstart som generatoren! Ved små ture skal generatoren knokle for at få fuld power på batteriet. og skal den det mange gange i træk, får du en - efterhånden - slidt generator, der står af. Min søn bor på Amager og har lige skiftet nr 2 generator på en astra 1,7 diesel med 130.000 på klokken.

 

Uldal, TAK det var lige den type svar jeg søgte....

Vi kan leve med et generator skift hver ca 100k km, var mere bekymret for partikelfilteret.

Er det en cdti 125 hk, din søn kører rundt i ?
Hvis....hvor tilfreds er han med økonomien ? Køreglæden med 125 hk ?
Annonce
økonomien er i top. Familien bruger den til besøg her "hjemme" i Jylland og kører ca 20 km/l på motorvej, med to skrigende unger bagi. Generatorskiftet er KUN pga overbelastning, forstå det på den måde, at bilen står og hænger måske 3 uger, dvs der er mistet strøm og sammen med starttrøm, er batteriet i underskud. Nu skal generatoren arbejde som en tosset for at indhente. Når de så parkerer ved Fields og blot kører hjem igen, når den det ikke. Næste gang samme sjov. Han er ikke lydhør overfor en impulslader, men det er jo hans egne penge. Med jeres daglige brug, er der ingen ko på isen. Partikelfilteret og hele motoren kan I hjælpe på vej, ved at hælde et rense-additiv i tanken en gang eller to om året. Bell-Ad for Diesel. De producerer også for skellige rensetyper til andre dele af motoren. Problemet er ikke selve motoren i dieselbler, men alle de styreenheder og følere der afpasser bl.a. brændstofforbrug. de har let ved at sode til ved mange koldstarter ... og naturligvis alder. Additivet til tanken holder f.eks. brændstofdyserne rene.

 

TUSIND TUSIND TAK for dit uddybende svar.

Mit kørselsbehov er som sagt omkring 12500 - 15000 om året, så hvis vi skal ha bilen i de 7 år det tager at betale den tilbage kommer til at køre omkring de 100.000 km.
De modeller vi har kigget på er fra omkring 2008 og har gået ml 50000 - 100000 km til omkring 120000 kr.
Det er alt sammen inden for de krav vi har til bilen.
MEN alle de sete biler er kun med Aircon og jeg er vant til KLima fra min nuværende bil.

Så spørgsmålet til Jer er, ville I i mit tilfælde gå på kompromis med km tallet og f.eks vælge en 2008 med 140000 km på bagen til 110000 kr ?

Jeg beklager meget mine måske lidt underlige sopørgsmål, men har ikke haft diesel før, så er lidt berøringsangst
1. ahhhh... med det kørselsbehov, er det ikke rentabelt med en dieselbil. der skal mere til - nok 25-30.000 = vægtafgift er større prisen på olie er idag meget tæt på benzin
2. når du nu nævner air-con og klima, kan jeg oplyse dig, at brugen af de anlæg tillægger dit brændstofforbrug med 8-10% SAMT den service der er nødvendigt (filter, trykprøve/efterfyldning) desuden anbefales det stærkt at anvende aircon ind imellem - også i vintertid, da samlinger og pakninger ellers udtørrer. Nå, det var en anden snak.
Jeg tror du kan tilfredsstille konen - på de goe måde ;-) og dig selv(!!) ved at kigge på KIA Rio. den fåes med bimmel og bammel og 17" hjul, drejelygter regnsensor osv osv for ca 200 kilo. Og den går langt og kører som en radiobil. Altså Køb en ny bil på benzin.PS Den er på 1,4 l. og har vist 109 HK

 

Iforhold til hvad vi bruger af penge på vores nuværende bil, kan vi spare 1500 kr pr måned alene på billånet.
Den nuværende bil skulle køre omkring 12,5 km pr liter ved blandet, jeg kan ikke drive den over 10 km pr liter, så her vil der ihvertfald også være 6 - 8 km pr liter at hente + selvfølgelig den 1,50 kr diesel er billigere end benzinen pr liter.
Forsikringen er ca 200 kr billigere pr måned og vægtafgiften er vist 100 kr.
.
Så økonomien er iorden med mindre der er noget jeg har overset.
Det handlede kun om Diesel'en ville være OK med kørsels mønstret.
.
TAK for dine input
Prøv at spørg Jeremy Clarkson! Han vil uden tvivl kunne give dig svaret BENZIN!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis