Opstigende grundfugt. Hvad skal gøres?

Jeg har et hus med opstigende grundfugt i sokkel og fundament.
Jeg har søgt på div. muligheder for at inddæmme og reparere problemet, men hvad skal der egentlig gøres?

Jeg påtænker at lave en fysisk begrænsning udvendigt. Hvad skal der til? Evt. drænplader?

Og fundamant og sokkel skal formentlig pensles med noget, men hvad?

Har fundet et produkt, der hedder Skalflex sokkelstop - kan det anbefales og er det nemt at håndtere for en håndværker-amøbe?

Er helt på herrens mark.



Theresa
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad der skal og kan gøres afhænger jo af murens og fundamentets art! Og især alder og om der er hulmur osv.

Drænplader hjælper jo ikke meget hvis fugten osse stiger op gennem undersiden af fundamentet! :o)
Og hvis fugtens årsag er manglende tagrender er det jo nok sådan nogle du skal satse på.

Der findes adskillige produkter på markedet. Hvor bla. Vandex og Sika hører til i den mere proffesionelle ende!

Jeg har selv lige fået konstateret fugt i hele huset fra grundfugt. Forsikringen anbefaler dræn + noget flydende membrand på gulvet. 


Personligt synes jeg ikke det løser problemet, det gør det blot svære for fugten at trægen ind. Men når det tilgengæld kommer ind, er det endnu mere problematisk end før... 


Mvh
ThomasFR

@ThomasFR - enig i, at det ikke læser problemet, men spørgsmålet er om det kan klares helt.

Umiddelbart tænker jeg det bliver en dyr 3 trins løsning?


* Omfangsdræn

* Membran til gulv

* Stålplader der skæres ind i væggen 


For med dræn og membran vil fugten jo stadig kunne sige op i væggen?

Den effektive metode er at slå metalplader ind.

Se her hvordan det gøres: https://www.youtube.com/watch?v=EtUSysch6rs

Den næsteffektive er at fjerne 70-90 cm murværk nede i sokkelhøjde og bygge soklen som en sokkel bygges i dag med fugtstop/ membran.

Alt det der underlige med maling er noget bæ.... du skriver jo klart og tydeligt opstigende grundfugt. Den slags kommer i sagens natur, jo ikke udefra og det er kun udvendigt fra den maling stopper. Over tid vil det hele naturligvis rådne og falde totalt sammen når man har smurt plasticcoating på soklen


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også