Maling af gulvklinker

Hej

Jeg har en udfordring vedr. gulvet i et vindfang. Gulvet er beklædt med mørkerøde klinker og de passer ikke rigtig ind ift. den planlagte renovering. Jeg vil gerne have gulvet lyst og der er ikke rigtig mulighed for at hakke klinkerne op for at lægge nye.

Der er heller ikke mulighed for at lægge noget ovenpå klinkerne.

Jeg har derfor overvejet at male klinkerne jf. følgende fremgangsmåde:

1) slibe de gamle klinker grundigt
2) fjerne al støv og skidt
3) grunde
4) male med epoxy-maling

Men....jeg er kun en glad amatør, så jeg er kommet i tvivl om dette er den rigtige fremgangsmåde....

Er der nogen der kan komme med indspark til om jeg er helt gal på den eller om der måske findes bedre løsninger for at få et holdbart og pænt gulv???
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er helt klart for epoxymaling, men det er jo også en af de varer jeg sælger.
Epoxymaling giver et stærkt og holdbart gulv, fugerne vil dog stadig ses, såfremt disse ikke fyldes ud.
Alkyd-gulvmaling kan også bruges, men epoxy er noget mere slidstærk.

Start med at vaske med grundrens
Vask efter med vand tilsat 10% eddikesyre
Slib klinkerne grundigt
Fjern slibestøv ved støvsugning og aftørring med fugtige klude
Grund med fortyndet epoxymaling
Færdigmal med ufortyndet eller letfortyndet epoxy.

Læs eventuelt mere her: http://www.maling.nu/maling-med-epoxy.aspx
Efter min mening er det den rigtige fremgangsmåde.

Nu er det ikke fordi jeg vil promovere min egen side (ja ok, det er det måske), men jeg har faktisk skrevet et indlæg om gulvmaling: http://kongenafmaling.dk/gulvmaling/

@Charlotte: Det er en super lækker webshop, du har! Den er meget brugervenlig!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
@Andreas. Tak skal du have, der er også lagt nogle timer i den efterhånden.

Jeg forsøger virkelig også, at gøre den så informativog hjælpende som muligt. Selvom jeg primært anbefaler egne produkter, fortæller jeg også om typerne af produkter, så det er op til brugeren selv, at vælge et andet mærke af samme produkttype.
Lige et hurtigt spørgsmål til jer malerguruer...
Kan jeg anvende epoxymaling i min garage, som jeg har omdannet til værksted ?
Jeg spørger fordi, jeg indtil nu ikke har kunne finde noget maling(eller nogen der ville stille en garanti, udover prof-firmaer), som kan holde til en seriøs gang dansk vinter... sagen er at gulvet er støbt direkte oven på jorden, der er ingen opvarmning, så derfor vil der blive meget "fodkoldt" hvis vi igen får en af de hårde vintre.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
@PinkHenrik Såfremt gulvet afrenses grundigt inden malebehandling, kan en epoxy (vores kan ihvertfald) sagtens tåle frost, malingen bruges også i fryserum.

Men har du frostrevner i betonen, virker den ikke revneoverbyggende.

Epoxy er følsom overfor bremsevæske, som blødgør den, hvis det får lov at ligge.

Derudover, skal rum og gulvtemperaturen helst være nogenlunde jævn og højere end 10 grader når malingen påføres.
Hej Charlotte.
Det var dejligt at høre, så kan jeg komme i gang med det næste år...
Selvfølgelig skal jeg ha' udbedret et par småhuller og ha' tømt garagen for alt mit ragelse (hvilket i sig selv er et større projekt) Og da jeg ikke har en bil der skal derind, har jeg heller ikke noget problem med "lækkager", så fremtiden vil tegne lys og venlig.

PS: Dejlig hjemmeside du har, den er lagt i favoritterne :o)

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også