Reducere højde på bjælkelag

Hej LDS'ere

Jeg er igang med at bygge mit badeværelse på førstesalen op (har valgt gulvgips-løsningen efter at have læst mange gode indlæg herinde), imidlertid er der dukket en lille udfordring op: Jeg vil gerne undgå en højdeforskel mellem badeværelse og gangen op til, og for at gøre det er jeg nødt til at reducere højde på mit bjælkelag med 2-3 cm. Mine bjælker er 20 x 20 cm og spænder 3,9 m, med en CC afstand på 0,9 m. Hvis ikke 17 x 20 cm (H x B) er nok til at bære mit badeværelse har jeg forestillet mig at bolte enten U- eller L-jern på siden af mine bjælker. Mit spørgsmål er: Hvor finder jeg tabeller over træbjælkers styrke og stålbjælkernes styrke?

VH Knekse
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den slags er ikke tabelopslagsarbejde, men beregningsditto!

Desuden må bjælkelaget være være meget gammelt! Fordi der er anvendt heltømmer jo.

I min gamle TOP pjece fra 1973, (Træbjælkelag i enfamiliehuse), findes ikke heltømmer. Men ved 28 mm gulvbrædder og c/c 0,9 meter angives for spændvidde for 100x200 mm tømmer som mellem 3,45 og 3,65 meter.

Ved 88x175 mm angives spændvidde til (kun) 2,80 meter.

Hvis du absolut vil have et lavere gulv vil det mest rationelle være at indlægge et stålbjælkelag imellem de gamle bjælker. (F.eks. U-bjælker på hver side af de eksisterende bjælker). Eller at fjerne det eksisterende bjælkelag og opbygge et nyt lavere-liggende i limtræsbjælker eller stål. Eller indlægge en understøttende bjælke på tværs!



Korrektion!

Måske - og jeg gentager måske :o) - kan det være en mulighed at indlægge f.eks. 88x175 mm bjælker, (evt. 90x175 mm limtræsbjælker) imellem de eksisterende bjælker.
Eller fastgøre 65x 175 mm limtræsbjælker på begge sider af de eksisterende bjælker!

Fordi træ er lettere at arbejde med jo! :o)

Problemet er ikke bæreevnen og styrken, men nedbøjningen. Hvor et baderumsgulv jo godt må være stift og "uslasket" :o)
Hej Sitting Bull

Tak for svaret. Du har helt ret, bjælkelaget er ret gammel: Fra 1931. Så det har ligget der uforstyrret de sidste 81 år.

Du har også helt ret i at træ er lettere at arbejde med. Min oprindelige plan (inden jeg kunne se jeg manglede de 2-3 cm i højden) var at skrue 45*95 reglar på hver side af bjælkerne for at rette dem op og lægge 45*95 på tværs mellem dem. Måske jeg skal have nogen til at regne på at bruge limtræsbjælker på siden af bjælkerne istedet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis