Opbrydning af terrazzogulv

Hej med jer.

Dette er mit første indlæg, men sikkert ikke mit sidste.

Jeg er gået i gang med at renovere mit badeværelse, i bedste hovedet-under-armen stil.

Jeg bor i lejlighed fra 40'erne med terrazzogulv med hulkehl.
Alle jeg snakker med siger at jeg bare skal smække membran på det eksisterende og afretningslag og så fliser.

Jeg vil gerne bryde mit terrazzogulv op, men er bange for at smadre underboens loft.

Det er et lille aflangt badeværelse med siddebadekar. Dette bevirker at hulkehlen, når hvor badekaret er fjernet, løber halvvejs ned lang midten af gulvet (hvor den var støbt op omkring badekarret. Samt er der ikke meget opkant at gøre godt med henne ved døren. DERFOR vil jeg gerne fjerne terrazzoen helt. da jeg har fået lavet faldstamme, har muren brudt lidt af gulvet op, og jeg kan se af terazzoen er ca 55mm tyk, derunder er der betondæk.

Kan jeg slå terazzoen af, uden at pudset falder ned af underboen loft, og jeg står med en murer regning? Og hvordan? (jeg har en pænt stor borehammer med mejsel, som jeg brugte til at slå de gamle fliser samt de 30mm underliggende puds af med - det gik som en drøm)

Med venlig hilsen
Christian


 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv lige lavet samme nummer, med betondæk neden under. Du sætter bare en fladmejsel på og banker den ind under terazzoen, du kan bryde den op i ret store stykker, det kunne jeg.

Elektronikteknikeren
Terrazzo underliggende mørtellag er rimeligt nemt at brække op.

Men om der falder puds ned hos underboen afhænger jo osse af hvor godt den hænger fast.

Men fladmejsel på en el-hammer og ind under terrazzolaget er fint. Det kan måske endda osse gøres med en almindelig kraftig fladmejsel og en klaphammer.

Men for det gode underboskabs skyld bør du måske på forhånd love at eventuelle skader udbedres for din regning! :o)
Hej med jer.

Det lyder da som om det kan lade sig gøre. Var bange for at det mere var reglen end undtagelsen af underboens loft begyndte at krakelere og falde ned. Det lyder som om man bare skal sørge for at komme godt ind under terrazzo-laget, så sker der ikke noget - alvorligt.

mange tak for de gode råd.

med venlig hilsen
Christian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis