Hvilket tag kan jeg bruge?

Kære alle klogehoveder

Jeg står snart med håret i postkassen, har nemlig ikke helt haft styr på byggerplanerne fra start. 

Efteråret kommer stormende om lidt, og jeg står med følgende:

Tag med ensidig hældning på omkring 4 grader, den oprindelige plan var tagpap, men det er jeg blevet talt fra. Jeg har lagt et undertag med åndbar membrem på.

Hvilken former for stålplader kan jeg smide på taget med så lav hældning?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det et hundehus, et skur eller en villa med udsigt?
Surt du blev talt fra tagpap, det er da klart den bedste løsning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er min kolonihave der skal have tag. Efter at have ledt på nettet, er det nærmeste jeg kommer en løsning det her http://www.profilmetal.dk/produkter/trapezplader/trapezplade-tp19/ eller http://www.plannja.com/templates/Page2C____39645.aspx .

Hvis nu det er helt noget lort, så kan jeg vel stadig nå at smide tag x-finer oven på klemmelisterne og derefter tagpap?
Jeg vil bare så nødig ud i at lege med gasbrænder.
Jamen, skulle det være ståltag, så ville jeg da vælge panplader som du også selv linker til.

Jeg kan godt lide den nye Planja trend profil.

Det er det med undertag med kun 4 graders taghældning som jeg syntes er problematisk.
Det er kun lidt noget l... mest pga. den lave taghældning!

Men hvis du kan lægge pladerne i hele længder så går det nok - til et kolonihave hus!

Profilmetal's plader er billige og vist ikke særligt holdbare. Men til kun 60-80 kr pr m2 er det vel bare at skifte dem når de er gennemtærrede. Eller male dem engang. (Selvom de vistnok tærrer fra bagsiden og der er det jo svært at male dem - når de er lagt op. :o))
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er jo ikke bare et kolonihavehus, det er mit dejlige kolonihavehus. Som jeg bruger lige til de lukker for vandet. Så det skal holde helt tæt.

Jeg hælder mest til plan trend, fordi de løber på langs af taget, men er usikker på om undertaget virker når hældningen er som den er, der skal vel ikke meget vand/kondens derind før jeg får problemer i mit 200 mm isolering..

Efter at have læst mere på nettet, er jeg ved at indse at jeg bliver nød til at bruge tagpap, hvis det skal blive godt. Hvis jeg ender med tagpap, så er der vel intet i vejen for at lægge x-finer på klemmelisterne og derefter 2 lag tagpap?
Drop det med krydsfiner de har tendens til at sætte skimmel, mit råd er brug rupløjet brædder i stedet for, og da der skal være min. 50 mm ventilation bagved brædderne, så skal dit undertag væg, klemlisterne kan du godt lade være.

Vil du beholde undertaget, skal der lægtes og herefter lægges brædder / krydsfiner, også tagpap.

Jeg ville lægge et lag Isola mestertekk tagpap, frem for 2 lag tagpap, det er en billigere løsning, og ikke mindst nemmere for en GDS mand, da kun overlæggene skal svejses, og tappen ellers mekanisk fastgøres med skruer + skiver eller tagpap søm.
Javist.

Men alle tagmaterialer bliver jo slidte.
Og det er rigtigt at med så lidt fald på undertaget kan evt. indtrængende fugt/vand eller kondens fra ståltagplader have svært ved at løbe af.

Derfor er det særligt vigtigt at der er rigelig ventilation imellem tagbelægning og undertag!

Jeg kan ikke huske det præcise krav for tagpap på X-finer, men alm. 25 mm klemliste er for lidt! En 5-7 cm er mere passende og der skal sikres ordentlig ventilation af hele tagfladen!

Skrevet af jappe60 på 09 sep 2012 09:17

Jeg hælder mest til plan trend, fordi de løber på langs af taget, men er usikker på om undertaget virker når hældningen er som den er.
Begge profiler skal lægges på  langs af taget, så her er en forskel, udover profilet på pladerne.

Der skal ikke meget til før vandet bliver stående i undertaget, hvilket vil betyde vand gennem undertaget over tiden  ja, det eneste "undertag" der kan bruges ved den taghældning er tagpap, også kan man jo lige så godt have tagpap tag på huset jo..
Der er da ingen grund til at fjerne undertaget! Det er jo diffusionsåbent og svarer til en alm. vindafdækning!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også