Dampspærre nødvendigt her?

Jeg har i dag et uisoleret loft som engang om 5-10 år skal udnyttes som 1. sal. 

I etageadskillelsen er der en 15 cm hulrum mellem gulvbrædderne på loftet og forskallingsbrædderne i loftet i stueetage.

Der er ingen skunk så lægger man sig helt ude ved taget, så kan man kigge hele vejen under gulvet og til den anden side af taget.

Læser man lidt på nettet (fx her) så er det noget med vindbrædder, dampspærre og min 100mm isolering at brandtekniske årsager.

Men jeg undrer mig egentligt lidt over dampspærren. Hvorfor er den nødvendig når den ikke er der i dag og dette ikke giver problemer? Der kan selvfølgelig komme fugt op i isoleringen, men kan det meste isolering ikke klare det i dag? Når der komme længere op (op igennem gulvbrædderne) så rammer fugten det åbne uisoleret rum som jo er ventileret.





4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er fordi der ingen isolering er i etageadskillelsen. Når den varme luft trænger op i varmeisoleringsmaterialet så nedkøles den. Med risiko for kondens til følge!

Nu skriver du ikke hvilket loft du har. men er det puds på væv og forskalling virker det dels dampspærrende. Men det er osse karakteristisk at der kan opstår sorte striber, (støvstriber), på loftet. Fordi bjælkerne i etageadskillelsen virker som kuldebro!
Loftet er forskalling puds og filt
Nej. Hvis den varme luft kondenserede når den mødte den kolde luft ville der jo regne indendørs.

Som det er i dag bortventileres den varme fugtige luft! Og hvis der sker kondensering kan det f.eks. være på undersiden af din tagbeklædning.

Det er præcis det samme fænomen som optræder ved duggede ruder!

Det har alt sammen noget med relativ luftfugtighed at gøre!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis