Mel-bananer Lav-Det-Selv 3049 01-04-2000 20:57 HejVi lod os en dag inspirere i Kvickly (10 kr for 4 store !) - men nu erproblemet der :Hvad gør man ved mel-bananer (som formodentligt er det samme somkoge-bananer) ?Alle typer af opskrift er velkomne !HilsenMichael Stjernholm 5 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 01-04-2000 20:57 Opskrift og opskrift, du kan koge dem [skrællede og ituskårne] i mindstmuligt vand til du får en grød/mos ud af det og bruge det som kartoffel-mos. Det smager ret godt sammen med stærke retter med små kødstykkerder svømmer rundt i en sovs af en art.Du kan også dampe dem. Traditionelt gør man det ved at lægge stykker afbananstilk ned i bunden af en gryde og hælder lidt vand ved. Bananernelægger man så oven på denne "seng" og lader dem dampe der. I de flestegenbrugsforretninger herhjemme kan du finde en lille "metalblomst derkan åbnes" til en 5-10 kr, den er genial til formålet. En anden mulig-hed er en bambushimstregims til dampning - en sådan kan du finde i mangekinabutikker. Bananer der er dampet helt møre (men ikke splattede, derskal stadig være bid i) på denne måde kan bruges som meget fine asparges-kartofler.På luganda, som er et af stammesprogene i Uganda, kalder man bananernefor `matoke' og de udgør størstedelen af måltidet - kød, grøntsager ogsovs er tilbehør.De er ikke så almindelige herhjemme, så jeg må vist lige ned og se omjeg kan få dem der hvor jeg plejer at handle... file://Klaus
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 01-04-2000 20:57 Skær dem i tynde skiver og frituresteg dem ligesom potatochips. Et let dryssalt. Brug dem som snacks eller tilbehør til kødretter.MvhGertrud
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 01-04-2000 20:57 Nu er jeg blevet nysgerrig, hvad er mel-bananer?, dem har jeg aldrig seteller hørt om.hilsen Dorte
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 01-04-2000 20:58 De ligner såmænd "rigtige" bananer, selv om de tit kan være grønne ellerrøde i skallen (også når de er modne), men de skal koges eller stegesfor at man kan spise dem - i rå tilstand smager de enten ikke godt, ellerde er for hårde at bide i.Der er adskillige typer kogebananer. I Uganda har man fx en type dersmager henad abrikos-gulerodsmarmelade når den er tilberedt, men dem mannormalt kan få herhjemme er mindre dessertagtige i smagen.Måske kender Google noget til kogebananer: http://www.google.com/search?q=matokemåske ikke (har ikke selv prøvet endnu). file://Klaus
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 01-04-2000 20:58 Tak for svareneTricket er tilsyneladende at vide at mel-bananaer er det samme som "Matoke".Jeg fandt bananer i Kvickly i Silkeborg, så de må være tilgængelige rundtomkring, specielt hvis man efterspørger dem !Mvh Michael