Flet en spånkurv

Flet en spånkurv i miniature.

http://storage.nal-net.dk/~10838/KU...tled6.html

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var godt nok en fin lille bog, tak for den.
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Tak, jeg håber du bliver inspireret til selv at flette nogle.
Hej
det gør jeg helt sikkert, jeg har netop i fredags købt et ganske pænt restlager af finér i alskens tykkelser og træsorter. Jeg laver ovale æsker a la shaker oval boxes. Til æskerne er træet ca. 2mm tykt, men jeg har fået noget papirtyndt finér som, der vil være ideelt til små spånkurve. Så når week-enden eller en regnvejrsdag kommer, så vil jeg da prøve med et par kurve.
Mvh
Helle, Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Finer er efter min mening ikke velegnet til at flette kurve af, på grund af den måde det er skåret på, det folder omkring træets åre og har dermed ingen styrke. Høvlspåner er derimod skåret på langs af træets åre og foldes på langs af årene hvilket giver en langt større styrke. Gl. tejner, shaker æsker og spånkurve er alle lavet af spåner der er skåret på langs af træets åre. Har du en høvl i huset kan du nemt lave en bunke spåner, alt træ der kan høvles kan bruges. Til en spånkurv skal du bruge en tyndere spån end til en tejne/æske. De første kurve jeg flettede var svære men når man har lavet nogle stykker er det ganske nemt. Jeg har lige lavet nogle der er lidt større (6 cm. lange) velegnet til juletræ eller dukker, det er virkelig nemt og kan gøres uden brug af flettepinde. Du skal naturligvis prøve med finer og jeg håber du finder ud af det enten med finer eller spåner.
Finér er da også skåret på langs ad årene.Jeg skærer min finér på båndsaven, lige ud ad landevejen... Man bruger ikke spåner til tejner/æsker, medmindre en spån kan være 2,5-3 mm tyk.
Du skriver her at du folder dine spåner på langs ad årerne??
Go week-end
Helle

Når du selv skærer/saver fineren er der noget andet, det kan udmærket bruges til tejner og æsker samt spånkurve i fuld størrelse men jeg tror du får svært ved at save i en tykkelse på 0,2 mm. Men skidt med hvad jeg tror, hvis det virker for dig så er det jo helt fint.
Jeg troede du ville bruge maskinskåret finer, der er rulleskåret dermed opfører sig anderledes.
I gl. dage trak man spåner til kurve, tejner mm. på en snittebænk enten med en speciel høvl eller en båndkniv, det gir en spån lig med en almindelig høvlspån.
I og med at træets åre løber på langs i spåner vil alle bøjninger og folder ske på tværs af årene og derfor er det af interesse hvordan træet er skåret.
Håber du får fornøjelse af lave en kurv, med alle de henvendelser jeg har fået må det snart være en ny folkesport, det er lige før jeg skriver fletteklods og høvlspåner fabrikant på mit visitkort.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis