Fastgørelse af bomudhal

Bomudhalet på min Maxi 77 er sprunget løs. Jeg kan ikke se hvor og hvordan rebet skal fastgøres. Dvs. den modsatte ende af det reb man haler ind med. Det er indvendigt bomudhal. Rebet går agter ud omkring en trisse som er fastgjort til den wire som haler i storsejlet.
Rebet er ikke revet over, det er revet ud af befæstigelsen et eller andet sted formentlig indvendigt i bommen. ca. 1,5 cm fra tampen er der en svag bugning i rebet.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår ikke din forklaring. Men der må vel sidde en trisse i begge ender og så er der, så vidt jeg forstår det en udveksling inde i bommen..
Der er jo en talje med udveksling indvendig i bommen og det må være der hvor blokken sidder fast på tampen du har problemer.. Du skal sikkert have bommen af og så have enderne af... og så lave det hele og nitte enderne på igen.. Og så husk at det skal være monel-metal nitterne er lavet af...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for svaret.
Jeg har afmonteret endestykket i agterenden så jeg kan komme til. Forrest er der altid åbent. Jeg er opmærksom på det med monel-nitter.

Jeg forstår dit svar som at rebet skal en ekstra gang hen til blokken inden i bommen og at tampen skal fastgøres på den blok. Men det kan vel kun lade sig gøre hvis der er to hjul forrest i bommen? Det har jeg ikke været opmærksom på, så jeg må ud og se på det en gang mere.

For forståelsens skyld er det samme blok som er fastgjort til wiren som trækker i sejlet.
Inde i bommen sidder der noget udveksling.. tampen du hiver i for at stramme underliget i storsejlet, må derfor sidde fast i en blok inden i bommen... Du hiver jo flere cm i tampen end udhalet hiver i sejlet.
Det kan jo også være en slidt blok inde i bommen hvor "snoren" er faldet af og sat sig fast..

Hvis du hiver noget ud af bomme, så husk at binde noget flagline eller andet tynd (stærkt) snor fast så du kan hive det hele tilbage igen.

Hvor ligger din båd??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej

jeg har lige haft mit eget bomudhal skilt ad, der var nitten sprunget til den lille dobbelt trisse der sad inde i bommen, jeg har lavet det med en dynema line 6mm der kører igennem en enkeltgang uden nogle trisse ,så der ikke er udveksling, har så et spil på ruf taget jeg kan bruge hvis det sku være nødvendig med mere udhal  hårdere luft, det virker perfekt på en L23, så det kan også sagtens bruges på en Maxi 77 med 10m2 storsejl  

Tim  
 
Så lykkedes det efter en hård kamp hele eftermiddagen. Tampen skulle rundt om en lille trisse i blokken som ligger inde i bommen, og tampen blev derefter syet fast på egen part. Derefter lavede jeg en takling uden om. Skulle det mod forventning ikke holde, kender jeg nu fremgangsmåden. :-)
Jeg fik rebet fem og tilbage mellem de to blokke ved hjælp af en 5 meter lang gardinspiral og en lang tynd snor som jeg måtte sy i forlængelse af rebet, da overgangen mellem de to reb selvfølgelig ikke kunne komme igennem blokkene hvis der var knude på rebet. Og så benyttede jeg lejligheden til at udskifte rebet med et nyt, nu når det allgevel var skilt ad.
Tak til grandoldman og svalebo for gode råd.
WELL DONE

Tim  
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis