MANGLER TÆNDSPOLE TIL FH-1 MARSTALMOTORE

Hej jeg ville høre om nogen ved hvor og hvad for en tændspole jeg skal bruge til min Marstalmotore FH-1 da den er gået sig en tur da den ikke laver gnist ps har skiftet tændkapel da det gamle var itu har mistanke om at tændspolen gik samtidig da motoren begyndte at hoppe helt vild så vi sejlede ind igen og kort efter kunne jeg ikke starte igen  ,motoren tørner fint på dymo og mine platiner er ok og tilpasset på 4,0 samt de bevæger sig op og ned på akslen  , jeg har også lige  skiftet dymo som er en BOSCH ok hvad jeg har hørt fra andre håber  at i kunne hjælpe mig med denne tændspole  da jeg har en lærk på eg jolle til salg på dba  lærk på eg  tag en kigger hilsen jesper d
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej jeg vil lige høre omder er nogen som ved om jeg kan bruge en universal tændspole til 12 v som kan købes overalti auto butikker til min Marstalmotore hils jesper
I så fald er det fint med en almindelig tændspole - Dog er jeg ikke sikker på at dit problem er her. Du beskriver at motoren hoppede men at i sejlede i havn. Hvis den var brændt af ku i jo sansynligvis ikke sejle videre og hvorfor sku den brænde af efter motoren var slukket? Så... Jeg tror at tændingstidspunktet er blevet rykket, det ville muligvis kunne forklare at den kørte ujævnt og herefter ikke kunne starte. er der evt. en justerings mulighed for tændingstidspunktet på fordeleren/rotoren? (jeg havde engang en hvor jeg kunne justere tidspunktet ved at dreje den - spente jeg den herefter ikke fast kunne den gå løs og altså flytte tidspunktet for tænding!!!!)

Kan du ikke teste din spole? Evt. kan du jo købe en ny spole (de er vist ikke så dyre) så får du jo svar på om den er gået. Her efter kan du jo så begynde at kikke på fejl i fordeleren/tændingstidspunktet men det er dumt at rode med inden du har testet spole, kabel, platiner ,tændrør.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hej Anders mange tak for rådet ,jeg prøver lige at købe en ny tændspole for jeg har ingen roter på da det er en 1 cylinder så platinen køre bare oven på en aksel hvor den hopper op og ned ,jeg har taget lade relæ af og tændkontakten af da min svoger prøvede på at sætte nyt relæ på jeg har købt men dette hjalp heller ikke så den del har jeg ind til vidre sprunget over da den bare gerne skal kunne køre når der kommer nogen og kigger på jollen , så starter bare motoren med startkapler på dymoen og bat plus ,stillet er jo på motoren fra bat . Plus ledningen fra tændspolen op på dymoen hvor den laderenheden er , for tændspolen skal vel have strøm fra dymoen for at virke og give gnist eller hvad , Nyt tændkapel er på lige købt og målt efter ,tændrør er testet med12 volt og der er fin gemnem strøm ,platiner lige målt med søgeblad så jeg ved ikke hvor man stillertændnings punktet men prøver lige tændspolen og se hvad der sker ps ellers en flot jolle du har dig der med flot stagrig hilsen Jesper D
Altså har motoren kørt som den står nu?
Almindeligvis skal spolen have direkte strøm fra batteriet (via tændingsnøgle- el. ligende) og ikke fra Dynamoen/laderen?

Jeg regner med at høre om den videre udvikling ;-)
Og Tak Tak mht. skiwet.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis