Langsom båd

Hej
Jeg er den glade ejer af en Viksund 27 fods motorsejler. Den vejer lige under 3000 kg
Motor: Sole Diesel Mini 33 (33 hk)
Gear: Ronin-v med reduktions ratio 2.28:1
Propel: 4 bladet fast propel

Problemet er at når motoren går omkring 2000 omdrejninger så sejler båden kun 4 knob.
Det vil jeg mene er lige i underkanten. Andre med samme bådtype / Motorstørrelse snakker om 6 - 8 knob.
Nogle der har en ide om hvad der er galt. Motoren kører uden problemer. Der er ingen begroning på båden. Kan det være gearet der er i "stykker"? Eller propellen der er for lille? eller andre ting?

På forhånd tak
Razols
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det et pludseligt opstået problem?
Hvis du kender stigningen er din propel, og du kender jo din gearkasses gearing, kan den teoretiske hastighed ved 2000 o/m udregnes.

Med din gearing, vil propellen snurre 877 o/m, når motoren køre med 2000 o/m
Det vil ca passe med at din propel har en stigning på 6½", hvis man regner med propellen har ca 14 % slip.

mvh jens
Du er nødt til at finde ud af, hvilken stigning din propel har.
Er din propel på 6-7 tommer i stigning, passer det jo fint med den fart den skyder.

Hvad er max o/m på din motor, og hvor mange knob, går den på max.

Men du burde da, kunne gå 7-8 knob, med den rette propel.

Men det kan være en kompliseret sag, at finde den rette propel, der kan jeg desværre ikke rigtig hjælpe dig.



Max o/m på motor er 2300 rpm og der går båden ca 5 knob.
Kan du forklare mig hva stigningen er på propellen?
Propellens stigning, er udregnet i tommer.
Hvis det eks. er en propel med 6 tommer stigning, vil din båd teoretisk,  bevæge sig 6 tommer frem, når propellen drejer 1 o/m.

mvh jens
Annonce
ok. Men hvordan finder jeg ud af hvad stigningen er? Står det på propellen?
Med den båd, motor og gear jeg har nu, hvilken størrelse propel skal jeg så have for at få en marchhastighed på ca 6 knob?
Hvordan regner man det ud?
Ja det plejer at stå på propellen, det er du nødt til at kontrolere, har du den rigtige stigning, på din nuværende propel, er problemet jo er et andet.

At finde den rigtige propel, kræver en del vide og erfaring, der kan jeg desværre ikke hjælpe dig.
Men nu går sejlsæsongen jo efterhånden på hæld, når du får båden på land, kan du inspisere din propel, og fine størrelsen.

Eks. kosør propelfabrik, vil kunne hjælpe dig, til at finde en propel, der passer.

mvh jens

Super. Tak for gode og brugbare svar :-)
Nu er det jo ikke en planende båd, så hastighed kommer nok ikke op på 8 knob, mener at huske at din: "vandlinie længde i meter er samme som max hastighed i knob: bare som rettesnor (fart i vand er ikke det samme som hastighed over grund)

Kun en tåbe frygter ikke haven
Hvis den regel(vandlinie længde i meter er samme som max hastighed i knob) holder nogenlunde, så burde jeg også få en max hastighed på omrking 7,5 knob (Hvis der ikke er modstrøm den slags) og ikke 4, 5 knob.
Jeg er i kontakt med Korsør propeller og prøver at finde en løsning sammen med dem.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis